Sökning: "Diagnos damp"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Diagnos damp.
1. MBD-sjuk, DAMP-unge och ADHD-barn : Koncentrationssvårigheter i grundskolan ur ett historiskt perspektiv
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : MBD, DAMP, ADD and ADHD are all concepts that through history have been used as labels to explain people with concentration difficulties. The purpose of this essay is to illustrate how the school's view on pupils with concentration difficulties has changed over the years. LÄS MER
2. Diagnos ADHD-Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ intervjustudie med fem skolpsykologer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur barn med ADHD blir diagnostiserade, samt om det är positivt för ett barn att få diagnosen ADHD. Frågeställningar: Hur tillförlitligt är bedömningsarbetet vid diagnostisering av ADHD från skolpsykologs synvinkel? Vilka för- och nackdelar finns det för ett barn att få diagnosen ADHD? Metod Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats. LÄS MER
3. Diagnoserna ADHD/DAMP, deras betydelse för det enskilda barnet och den pedagogiska verksamheten : Fördelar respektive nackdelar med diagnostisering av barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att titta närmare på diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att få en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer där frågorna var halvstrukturerade. LÄS MER
4. "Ingen människa är bara en diagnos" : ADHD-diagnosens betydelse inom familjehemsvård ur socialsekreterares perspektiv.
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study is to examine social workers’ experiences of how the ADHD-diagnosis affects their work with children and youths living in foster care and how it affects the individuals and families themselves. The study is built upon five qualitative interviews and the results are analyzed through a theoretical framework that constitutes ADHD as not only the symptoms and the medical disorder but also as a social phenomenon where the disorder is socially constructed by the current society, norms, and knowledge. LÄS MER
5. Diagnosens förtjänster? Diagnosen ADHD/DAMP funktion för lärare, elever och föräldrar.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien är att undersöka diagnoserna ADHD och DAMPs förtjänster för elever, föräldrar till dessaelever samt lärare. Jag undersöker vad de vinner på diagnostiseringen och vilken funktion diagnosen fyller. LÄS MER