Sökning: "Didaktik sjuksköterska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Didaktik sjuksköterska.

  1. 1. ”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Grönlund; [2023]
    Nyckelord :habitus; nurse; nursing students; precepting; knowledge; assessment; identity; clinical practice; habitus; sjuksköterska; sjuksköterskestudenter; sjuksköterskehandledare; kunskap; bedömning; identitet; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. LÄS MER

  2. 2. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tiina Pyykkö Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nurse; experiences of; tacit knowledge; Sjuksköterska; erfarenheter; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER

  3. 3. Lärande inom intensivvården under Covid-19 : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Åsa Söderström; [2021]
    Nyckelord :Learning; intensive care; Covid-19; nurse; Lärande; intensivvård; Covid-19; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Under våren 2020 drabbades Region Stockholm av en pandemi som gick under namnet Covid-19, med ett kraftigt ökat inflöde av patienter. Ett av det större sjukhuset utökade sina vårdplatser inom intensivvården med flera hundra, och personal inom sjukhuset omplacerades för att möta upp behovet av intensivvårdsplatser. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelse av sin roll som handledare för sjuksköterskestudenter ur ett pedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Johansson; [2019]
    Nyckelord :handledning; pedagogik; didaktik; klinisk undervisning; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : I uppdraget som sjuksköterska ingår det bland annat att vara handledare åt studenter under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att studenterna ska kunna sammanfläta teori och praktik behöver handledaren vara väl förtrogen med sjuksköterskeyrket och den vårdvetenskapliga disciplinen. LÄS MER

  5. 5. Att bli sjuksköterska med ADHD : Studenters upplevelser av att bli sjuksköterska med ADHD

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sophie Granath; [2017]
    Nyckelord :Higher Education; Nursing; ADHD; Högskolestudier; sjuksköterskeprogrammet; ADHD;

    Sammanfattning : Ett ökande antal studenter på sjuksköterskeprogrammet har diagnos ADHD. För att tillgodose dessa studenters särskilda pedagogiska behov behövs kunskap om deras egen upplevelse av vilka moment i olika studiesituationer som påverkas av diagnosen ADHD. LÄS MER