Sökning: "Didaktiska ställningstaganden i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Didaktiska ställningstaganden i undervisningen.

  1. 1. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  2. 2. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; Skrivande för hand; Skrivlust; Skrivundervisning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER

  3. 3. ”Om religionerna inte släppt fram vetenskapen, hur hade samhället sett ut då?” : En kvalitativ intervjustudie om religionskunskapslärares tankar, åsikter och didaktiska ställningstaganden gällande religion och vetenskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap; didaktik; vetenskap; kunskap; sanningsrelativism; religionskunskapslärare;

    Sammanfattning : En oro för en utbredd sanningsrelativism bland lärare uttrycks från vissa håll. Det övergripande syftet med denna uppsats är att pröva denna oro. LÄS MER

  4. 4. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Planering för undervisning utomhus utifrån didaktisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Gustafsson; Linnéa Zeijlon; [2022]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; teaching; outdoor; didactics; pedagogical planning; Förskola; utomhuspedagogik; undervisning; utomhus; didaktik; pedagogisk planering; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar utomhusundervisning utifrån medvetna didaktiska ställningstaganden. Forskningsfrågor som guidar den här studien är: “Hur synliggörs utomhusundervisning vid planering i såväl skriftliga planeringsdokument som i tal?” och “Hur motiverar förskollärare de didaktiska ställningstagandena i relation till utomhusundervisning?”. LÄS MER