Sökning: "Diskriminering och annan kränkande behandling"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Diskriminering och annan kränkande behandling.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. Vad sägs om diskriminering i förskolan? : En diskursanalys av likabehandlingsplaner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Varje år sker flera hundra anmälningar om kränkande behandling och diskriminering i förskola och skola. Arbetet med värdegrundsfrågor är ständigt på tapeten i skolans värld men utan större framgång, trots vetskapen om denna ohälsa bland barn och elever i skolan har anmälningarna inte minskat. LÄS MER
3. Nolltolerans : Svenska grundskolors ansvar vid kränkande behandling och mobbning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka skolans ansvar och skyldigheter vid fall av kränkande behandling och mobbning. Detta har gjorts genom att studera och analysera doktrin och lagstiftning, enligt den rättsdogmatiska metoden. Slutsatser har därefter kunnat dras utifrån uppsatsens innehåll. LÄS MER
4. Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i svenska skolor. LÄS MER
5. Ellis slår till igen : Ett antimobbningsmaterial för pedagoger inriktat mot förskoleklass till år 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna rapport beskriver processen vid framtagandet av ett högläsningsmaterial för pedagoger, inriktat mot årskurserna förskoleklass till år 3. Det är ett fristående antimobbningsmaterial som är tänkt att användas i förebyggande syfte mot kränkande behandling, diskriminering och mobbning. LÄS MER