Sökning: "Disney könsstereotyper"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Disney könsstereotyper.
1. Från svartvitt till färg men ännu inte riktigt en regnbåge - En semiotisk bildanalys av Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : I vårt arbete har vi valt att göra en semiotisk analys för att undersöka stereotypa könsnormer samt hur de förändras i de två versionerna av Disneys saga Skönheten och Odjuret. Detta har vi gjort genom att titta på specifika karaktärer och scener samt jämfört de två versionerna emellan. LÄS MER
2. Det kvinnliga odjuret och den manliga skönheten : En semiotisk kvalitativ innehållsanalys om manliga och kvinnliga stereotyper i Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Människor lever i ett komplext samhälle där individers levnadssätt och stereotypa roller återspeglas i filmer (Mikos, 2014; Wood, 1994). Studien analyserar kritiskt två versioner av The Walt Disney Companys film Skönheten och Odjuret ur ett semiotiskt och genusteoretiskt perspektiv. LÄS MER
3. "Hon är en pojk-flicka" : Barns tankar om manligt och kvinnligt i Disneyfilmerna Herkules och Modig.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie behandlar genus i Disneyfilmer. Syftet med studien var att undersöka hur pojkar och flickor i åldern 10-12 år talar om manligt och kvinnligt med utgångspunkt i Disneyfilmerna Herkules (1997) och Modig (2012), två populära filmer bland barnen på fritidshemmet. LÄS MER
4. Det var en gång en pojke som inte ville vara hjälte
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vår undersökning handlar om hur barn och lärare relaterar till och talar om könsstereotyper med utgångs punkt i filmer som bygger på Walt Disney. Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur barnen och läraren uppfattar Disneys karaktärer utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER