Sökning: "ELEVARBETE"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet ELEVARBETE.

  1. 1. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :David Brunhage; [2023-08-07]
    Nyckelord :jurisdiktion; matematiksvårigheter; speciallärare; specialpedagog; samarbetskultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. Differentierad matematikundervisning - tre lärarhandledningars stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Andersson Shuan; Puck Engström; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; lärarhandledning; matematik; samarbetsformer; representationsformer.;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur tre lärarhandledningar inom matematik för årskurs ett stödjer läraren i genomförandet av en differentierad undervisning. Analysen har utgått från de tre olika områdena samarbetsformer, representationsformer och nivåanpassningar. LÄS MER

  3. 3. Med eller utan matematikbok? : En studie om lärares användning av matematikböcker och om matematikundervisning utan matematikbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; Läromedel; Matematikbok; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Matematikböcker är ett vanligt inslag i matematikundervisning runtom i Sverige och i många andra länder. De kan användas som ett planeringsverktyg för läraren och de kan anses vara värdefulla källor för material och struktur. LÄS MER

  4. 4. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelse av hur matematikundervisningen anpassas utifrån deras individuella behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Nihlén; Maria Buhre Sallermo; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med den här studien ville vi undersöka om och hur elever upplevde att de hade fått anpassningar i matematikundervisningen samt hur anpassningarna uppfyllt deras behov. Undersökningens fokus låg på all undervisning som sker i klassrummet oavsett om anpassningarna riktade sig mot elever som är svaga eller starka i matematik. LÄS MER