Sökning: "EU Media Market"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden EU Media Market.

  1. 1. Marknadsmanipulation på aktiemarknaden i en digital värld : Sociala medier och marknadsmanipulation på den svenska aktiemarknaden

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Assem Wilhelm El Faraj; [2023]
    Nyckelord :aktier; aktiemarknaden; sociala medier; marknadsmanipulation; lagstiftning; MAR;

    Sammanfattning : Investment in the securities market has become increasingly common in re-cent years. The stock market has become more accessible, not least because of technological developments. There are many reasons why more people have become interested in stock trading. It can be anything from long-term savings, day trading or different types of investments. LÄS MER

  2. 2. Sustainablility message appeals and deception in cleaning products : A study on trust of Emotional vs Rational sustainability appeals

    Master-uppsats,

    Författare :Alice Sbrogio; Kristian Shamon; [2023]
    Nyckelord :sustainability; advertisement; laundry detergents; deception; trust; purchase intention; rational appeal; emotional appeal;

    Sammanfattning : In an increasingly environmentally conscious world, the creation of sustainable communication and marketing becomes crucial. Generally, young consumers are environmentally conscious and seek sustainable products while remaining wary of greenwashing and deceptive claims. LÄS MER

  3. 3. En digital gemenskap, utan inre gränser? - En rättsdogmatisk studie om Digital Services Act och möjliga effekter på den svenska marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emilia Andurén; [2023]
    Nyckelord :Handelsrätt; Law and political science; Business and economics; EU-rätt; Inre digital marknad; Digital Services Act; Marknadsföringslagen MFL .; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige är ett av Europiska Unionens mest digitaliserade länder och det finns mycket att vinna på en fortsatt anpassning till de nya förutsättningar som digitaliseringen skapar. Tjugo år efter antagandet av det befintliga rättsliga ramverket som idag är tillämpligt på området, har EU-kommissionen, som ett led av nya och innovativa affärsmodeller presenterat ett förslag till förordning som nu har antagits (Digital Services Act). LÄS MER

  4. 4. Utgör "Litigation Public Relations" marknadsföring i lagens mening? - En tvärdisciplinär studie av den svenska marknadsföringsrätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sofia Yxklinten; [2023]
    Nyckelord :rättsvetenskap; marknadsföringsrätt; EU-rätt; law; EU law; reklam; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Litigation Public Relations (LPR) är en form av strategisk kommunikation som syftar till att vinna allmänhetens åsikt då en rättsprocess aktualiseras. Tanken är att företag genom vinst av allmänhetens dom ska kunna tjäna, mo-raliskt och ekonomisk, på rättsprocessen och eventuell medial uppmärksamhet den väcker. LÄS MER

  5. 5. Influencer marketing - marknadsföringsmetod "i samarbete med" marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Stina Schylander; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; influencer marketing; reklamidentifiering; komparativ rätt; comparative law; rättsvetenskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As internet has started to grow, more and more tradesmen have started to make use of social media as a platform to market their businesses. A major user of social media are influencers and a new marketing model called influencer marketing has been developed on the internet. LÄS MER