Sökning: "EVA analys"

Visar resultat 1 - 5 av 216 uppsatser innehållade orden EVA analys.

  1. 1. Meningsfull fritid för alla?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Marie Persson; Renée Hedlund; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; meningsfullt; särskilda behov och barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur tolkningen av begreppet meningsfull fritid kan inverka på undervisningen i fritidshemmet. Med vår studie vill vi undersöka om det finns skillnader och/eller likheter i hur personer som arbetar i fritidshemsverksamheter tolkar begreppet meningsfull fritid i relation till sin yrkesroll. LÄS MER

  2. 2. PATIENTERS UPPLEVELSE AV DIGITALISERAD INFORMATION INFÖR KRANSKÄRLSRÖNTGEN Hur information delges och tas emot av patienten

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Tonnqvist Palmertz; Eva Pipkorn; [2023-06-28]
    Nyckelord :digitaliserad information; digitalt verktyg; kranskärlsröntgen; patientinformation; chatt; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter som skall genomgå kranskärlsröntgen och eventuellt PCI har behov av information om den förestående undersökningen. I samband med pandemirestriktioner våren 2020, ersattes ett informationsmöte i grupp med skriftlig information och ett digitalt verktyg, bestående av en informationsfilm samt en chatt-funktion. LÄS MER

  3. 3. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  4. 4. KAN REKTORN GE MER TID TILL HÄLSA? : -En timplaneförändrings väg från politik till klassrumspraktik!

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Flodin; [2023]
    Nyckelord :Hälsodiskurs; Patogent; Salutogent; Idrott; Hälsa; Skolans styrkedja;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2019 infördes en ny timplan för Idrott och hälsa i grundskolans åk 6-9, vilket innebar en ökning av undervisningstiden. I tidigare forskning har skolämnet idrott och hälsa och dess roll i relation till hälsa belysts ur olika perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete för elever med övervikt och obesitas : En kvalitativ litteraturöversikt med systematiskt ansats

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Eva Söderlind; Johanna Hartikainen; [2023]
    Nyckelord :School nurses; Overweight; Obesity; Health promotion work; School students; Experiences; Challenges; Strategies; The student s environment; Skolsköterskor; Övervikt; Obesitas; Hälsofrämjande arbete; Elever; Erfarenheter; Utmaningar; Strategier; Elevens omvärld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och obesitas ökar bland barn och ungdomar och orsakar allvarliga sjukdomstillstånd. Det påverkar även elevens förmåga att prestera akademiskt. Skolsköterskan med sin specialistkunskap inom folkhälsovård har ett viktigt uppdrag att arbeta hälsofrämjande med elever med övervikt och obesitas. LÄS MER