Sökning: "Eco-labelling"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet Eco-labelling.

  1. 1. Perceptions of eco-labelling among the Swedish food sector : a Q-study to identify challenges and incentives among food processors, retailers, and label organisations

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Lina Larsson; [2021]
    Nyckelord :Eco-label; sustainable consumption; green purchase intention; informed purchase decision; ecosystem services; Q-methodology;

    Sammanfattning : Eco-labelling is a promising approach to promote sustainable consumption. Despite a growing concern for the environmental consequences of food production, the use of eco-labels has remained low. LÄS MER

  2. 2. Vad påverkar miljömärkningens legitimitet ikonsumenternas ögon? : En miljövetenskaplig studie om konsumenters förtroendeför varumärket I love eco kontra miljömärkningen KRAV

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Kucharska; Ulrika Jääger; [2021]
    Nyckelord :Eco-label; legitimacy; willingness to pay; greenwashing; word of mouth; thirdparty certification; consumers; knowledge; Miljömärkning; legitimitet; betalningsvilja; greenwashing; word of mouth; tredjepartscertifiering; konsumenter; kunskap;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker vad som påverkar miljömärkningarnas legitimitet ur ettkonsumentperspektiv, om det finns skillnader i förtroende för företagens egnamiljömärkningar och organisationers miljömärkningar samt hur förtroendet förmiljömärkningar påverkar konsumenternas betalningsvilja. Tidigare studier har belyst attförtroende är avgörande för att miljömärkningarna ska tjäna sitt syfte samtidigt som utbudetav miljömärkningar ökar vilket skapar förvirring och osäkerhet bland konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Factors Influencing Consumers’ Purchase Intention of Co-branded Products with Eco-labels

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Junru Li; Maria Cristina Mincic; [2020-06-25]
    Nyckelord :co-branding; eco-label; brand equity; eco-label equity; perceived fit; ease of transfer; product evaluation; purchase intention;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of this study is to explore the factors that influence consumers’ purchase intention of co-branded products with eco-labels in the clothing industry and to what extent these factors affect consumers’ purchase intention. The study fills in a research gap by also investigating the result of the co-branding on the purchase intentions of the consumers. LÄS MER

  4. 4. Hur hållbar är din fjäll-”svemester”? : En fallstudie av miljöpåverkan från STF Blåhammaren fjällstation – en fjällstation i väglöst land

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Anna Norell; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den globala turismindustrin bidrar till utsläppen av växthusgaser och 65 % - 95 % av utsläppen av växthusgaser kommer från transport av turister till och från semesterorten. En undersökning som Svenska Turistföreningen (STF) gjort via Novus visar att 3 av 4 svenskar väljer att spendera sin semester i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Signalling commitment to sustainability on the mutual fund market : An investigation of the Swedish equity mutual fund market

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Mattias Andersson; Erik Bernstrup; [2020]
    Nyckelord :Nordic Swan Ecolabel; Equity mutual funds; Signalling; eco-labelling; sustainable investing; Svanenmärkning; Aktiefonder; Signalteori; Eko-märkning; Hållbart investerande;

    Sammanfattning : In the midst of climate change and growing concern about social aspects, investors want to make informed sustainable choices regarding their consumption and investments. Many companies are trying to stay ahead of the curve by engaging in Corporate Social Responsibility. LÄS MER