Sökning: "Economics"

Visar resultat 21 - 25 av 15771 uppsatser innehållade ordet Economics.

  1. 21. Cold War In The Ice Cream Industry

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Geny Pitaloka Hayyu; Lina Radilovic; Lilla Virag Erdelyi; [2024]
    Nyckelord :Fighter Brand; Challenger Brand; Emerging Market; Corporate Brand Structure; Brand Competition; Business and Economics;

    Sammanfattning : Market leader Unilever Wall’s has been enjoying its position unchallenged for years in Indonesia, until the Chinese contender Aice joined the competition in 2015 followed by Joyday. The two challenger brands sell extremely low-priced products, gaining market share from Unilever at a fast pace. LÄS MER

  2. 22. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  3. 23. Climate, Irrigation, and GHGs : a Regional Analysis of EU Arable Land Values

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Filip Markovic; [2024]
    Nyckelord :air pollution; climate change; EU; global warming; irrigation; land value;

    Sammanfattning : This master's thesis explores the influence of climate conditions on EU arable land values, pioneering a novel approach that blends the Ricardian Approach models within an Ordinary Least Squares (OLS) framework. By employing this methodology at the regional level of NUTS2, the study offers insights into the interplay between climate and land value. LÄS MER

  4. 24. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 25. Hennessy to Henny: Brand Hijacking

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moboluwarin Owoturo; Ida Xing Fredmark; Dimitra Papangeli; [2024]
    Nyckelord :Hennessy; brand heritage; luxury brand; brand positioning; luxury positioning; brand associations; hip hop; 2Pac; USA; cognac; LVMH; Business and Economics;

    Sammanfattning : This master case study delves into Hennessy's strategic efforts to dissociate itself from associations with the US hip hop community during the 1990s to the early 2000s in order to reclaim control over their brand. Authored by three master's students, the case study teaching notes provides insights of how students can solve the case of Hennessy's branding challenges and learn from the the innovative strategies Hennessy employed to overcome them. LÄS MER