Sökning: "Educational programming environment"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Educational programming environment.

  1. 1. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  2. 2. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  3. 3. Recording and Minimising Nogoods from Restarts in the Solver MiniCP

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mika Skjelnes; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Systematic search is a typical search algorithm in Constraint Programming. The solving performance of this search algorithm is affected by the heavy-tailed phenomenon, which can cause search to spend significant time exploring subtrees that contain no solutions to the problem instance. LÄS MER

  4. 4. Etablering av virtuell utbildningsmiljö för PLC-programmering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Marcus Gustafsson; Johan Melin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elektroautomatik AB är Sveriges största automationsintegratör som även erbjuder utbildningar via EA Academy. Genom att använda de nya tekniska verktygen som finns på marknaden har de effektiviserat den robotutbildning de tillhandahåller. Detta är något de också önskar göra med fler av sina utbildningar. LÄS MER

  5. 5. Students’ confrontation of computational problems : An exploration in gamification and programming concepts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Linus Grahn Nobring; Christian Dahlquist; [2021]
    Nyckelord :Computational Thinking; Gamification; Programming Concepts; Problem Solving; Pedagogy; Learning Environments;

    Sammanfattning : Computational thinking is a problem-solving skill and is considered to be an important part of today’s digital literacy. As it is an evolving research field and an emerging subject within the K-12 educational systems there’s a need to develop methods and environments for teaching and assessing computational thinking as well as establishing a cohesive view of its definition. LÄS MER