Sökning: "Efter action"

Visar resultat 1 - 5 av 779 uppsatser innehållade orden Efter action.

  1. 1. Föreligger skillnader i Försvarsmaktens arbete med jämställdhet före och efter den könsneutrala värnplikten?: En kvalitativ textanalys av Försvarsmaktens officiella dokument om jämställdhetsarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Ohlsén Salahshour; [2024]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender equality; top-down implementation; qualitative textual analysis;

    Sammanfattning : This study investigates whether there are differences in the Swedish Armed Forces' gender equality work before and after the introduction of gender-neutral conscription. Previous research indicates that military organizations often encounter resistance in gender equality work, due to deeply entrenched norms. LÄS MER

  2. 2. Takeover-erbjudanden - Målbolagsstyrelsens skyldigheter vid en takeover-situation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Gabriel Holmgren Kullander; [2024]
    Nyckelord :Aktiebolag; Aktieägarintresse; Aktiemarknadsnämnden; Försvarsåtgärder; Målbolagsstyrelse; Styrelseneutralitetsregeln; Takeover-erbjudande; Vinstsyfte.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sikte på målbolagsstyrelsens roll i en takeover-situation. För att besvara syftet kommer uppsatsen inledningsvis presentera styrelsens allmänna handlingsutrymme. LÄS MER

  3. 3. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  4. 4. ”Materialet är inte låst, det kan användas på många olika sätt” : Barns handlingsutrymme i inomhusmiljön på förskolan – ur förskolepersonals perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amelie Andersson; Hanna Aldeborn; [2023]
    Nyckelord :Action space; Gibson’s affordance theory; indoor environment; preschool pedagogy; preschool staff; Handlingsutrymme; Gibsons affordance teori; inomhusmiljö; förskolepedagogik; förskolepersonal;

    Sammanfattning : Inomhusmiljön på förskolan är avgörande för barns lek, lärande och utveckling. Miljön påverkar hur individer interagerar med andra och bjuder in till olika typer av beteenden. Samtidigt blir barn sällan delaktiga och inkluderade i utformningen av miljön, utan miljön speglar i stället de vuxnas förväntningar och mål. LÄS MER

  5. 5. BIDRAGSBROTTSLIGHETEN I MALMÖ

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Amanda Engstrand; Emma Andersson; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Crime development; Factors; Situational Action theory; Social welfare crime; Strain theory; Nyckelord: Bidragsbrott; brottsutveckling; faktorer; Situationell handlingsteori; Strainteorin;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bidragsbrottsligheten i Malmö och dess utveckling. Utifrån en kvantitativ ansats med tvärsnittsdesign syftar studien till att belysa utvecklingen av bidragsbrott samt hitta bidragande faktorer till utvecklingsförloppet. LÄS MER