Sökning: "Elevupplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Elevupplevelser.

  1. 1. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Åbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :Elevupplevelser; Explicit återkoppling; Implicit återkoppling; Individuell korrigerande återkoppling; Uttalsundervisning; Uttalsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER

  2. 2. “Inte i sängen, för då kommer man somna” : Sängstudier och strategier: Elevers perspektiv av distans- och fjärrundervisning under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elise Andersson Pousár; Jennifer Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skrivande stund har vi i drygt två års tid levt med covid-19 och dess efterdyningar. En följd av pandemin är att den svenska gymnasieskolan vid olika tillfällen bedrivit distans- och/eller fjärrundervisning. LÄS MER

  3. 3. Elevattityder till muntlig bedömningspraktik i matematik : En undersökning gällande erfarenheter och attityder kring användandet av muntliga bedömningspraktiker i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Karl Milton; Manfred Högström; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; matematik; matematikdidaktik; muntlig; muntlig bedömning; formativ bedömning; elevupplevelser; elevattityder;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats undersöker i vilken grad elevers inställning till muntliga bedömningspraktiker inom matematik korrelerar med elevernas upplevda nervositet, tidigare erfarenhet och skrivkunskaper. Uppsatsen  undersöker även vilka typer av bedömningsaktiviteter som elever uppger att de haft tidigare erfarenhet av. LÄS MER

  4. 4. Multivariat dataanalys för att undersöka skillnader i undervisnings- och bedömningspraxis i kursen kemi 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Daniel Larsson; [2018]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Frekvenser av undervisningsmoment; Multivariat dataanalys; Principalkomponentsanalys PCA ; Partial Least Squares Discriminant Analysis PLS-DA ; Kartläggning; Enkätundersökning; Elevupplevelser; Nyckelstrategier för formativ bedömning.;

    Sammanfattning : Trots att det inom forskningsvärlden propageras för formativ bedömning, kan man i dagsläget notera en mycket stor variation gällande införlivandet av, samt effekter av, formativ bedömning i skolor. Metoder för att kartlägga formativ bedömningspraxis fordras för att kunna särskilja på ”god” respektive ”mindre god” formativ bedömningspraxis. LÄS MER

  5. 5. Muntlig framställning på lika villkor? Elevupplevelser av det muntliga nationella delprovet i svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Kryger; [2017]
    Nyckelord :bedömning; deltagande; kommunikationsängslan; muntlighet; muntlig framställning; muntligt prov; nationella prov; talträning;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to shed light on some student experiences of the oral part of the national exam in Swedish 3. I was interested in how students decode and interpret the exam, how they prepare their speech, and lastly, how they perform their speech. LÄS MER