Sökning: "Elevvårdsteam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Elevvårdsteam.

  1. 1. "Det finns ju inget facit, men det är en grej som funkar rätt hyfsat" : En studie kring arbetet med elever i matematiksvårigheter på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Helen Lehner; [2018]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; stöd; kartläggning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge fördjupad förståelse för arbetet med stöd i matematik på gymnasiet. Av särskilt intresse är utifrån vilka grunder det avgörs vem som får stöd, hur stödet ska se ut och vilka stöd som erbjuds. Metoden som användes var intervjuer av lärare på sex olika gymnasieskolor. LÄS MER

  2. 2. How does high school teachers experience students with mental illness?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Kinnvall; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare kunde identifiera och stötta elever med psykiska störnignar, med en särskild tonvikt på affektiva störningar. Studien utgjordes av semi – strukturerade intervjuer och innefattade fem lärare från gymnasium i södra Sverige samt Mellansverige. LÄS MER

  3. 3. Anmälningsplikt och kontakt med socialtjänsten : Lärare berättar om sina upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Rebecca Sandell; [2011]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; samverkan; misstanke om att barn far illa; sociala representationer;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att skapa förståelse för olika faktorer som utgör hinder eller som underlättar beslutet att anmäla misstanke om att ett barn far illa till socialtjänsten. Studien syftar även till att undersöka hur lärare uppfattar och beskriver kontakten med socialtjänsten i ärenden med barn som far illa. LÄS MER

  4. 4. ”Den som har kunskap om det goda, gör det goda ” – en studie om vilka faktorer som skapar en god pedagog och därigenom ett gott klassrumsklimat

    C-uppsats,

    Författare :Emma Lidholm; Maja Hjertberg; [2011]
    Nyckelord :Den goda pedagogen; Det goda klassrummet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarUppsatsen undersöker vad som gör en god pedagog och hur denne anser att ”det goda klassrummet” skall varaoch vad som är vägen dit. Vi söker svar på hur ”det goda klassrummet” definieras bland pedagoger samt vilkafaktorer de anser skapar ett gott klassrumsklimat. LÄS MER

  5. 5. Elevvårdsteam-Ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Per Halldin; [2006]
    Nyckelord :Elevvårdsteam; Elevvård; Studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Med detta arbete har jag velat belysa hur studie- och yrkesvägledare på grundskolenivå upplever sitt deltagande i elevvårdsteam. I intervjuer gjorda av Skolverket har det visat sig att studie- och yrkesvägledare ofta har en rad olika åtaganden som inte rör vägledning. Ett av dessa åtaganden är att delta i skolans elevvårdsteam. LÄS MER