Sökning: "Elin Book"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Elin Book.

  1. 1. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Opportunist, vandrare eller ta och dra? : En studie av browsingbeteenden på två folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Aghed; Emma Granlund; [2023]
    Nyckelord :Browsing; folkbibliotek; biblioteksrummet; wayfinding; skyltning; informationsbeteende;

    Sammanfattning : This qualitative study examines the browsing behaviours of patrons at two Swedish public libraries. Our methods were semistructured observations and semistructured interviews. The purpose of this thesis is to generate knowledge on how browsing behaviours manifest in practice, especially in the lesser-studied public library context. LÄS MER

  4. 4. Ett plåster på såret - om sår och läkningsprocessen : Från omsorgssituation till planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marion Eliasson; Elin Wingren; [2022]
    Nyckelord :Book talks; Preschool children s experiences; Sociocultural perspective; Teaching; Wounds; Boksamtal; Förskolebarns erfarenheter; Sociokulturellt perspektiv; Sår; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en tanke om att lyfta kunskap om sår i undervisningen och låta barnen bilda sig ny kunskap genom att dela erfarenheter och samtala med varandra. Syftet med studien är att ta fram, och låta förskollärare utpröva ett undervisningsmaterial i form av en bok, som möter äldre förskolebarns erfarenhet och intresse för sår. LÄS MER

  5. 5. ”För en gångs skull är en kvinna huvudpersonen i serievärlden”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Blomberg; Elin Skantz; [2022]
    Nyckelord :Genus; läroböcker; läromedelsanalys; svenskämnet.;

    Sammanfattning : Denna studie vill bidra med kunskap om forskning kring genusmedvetenhet och genusrepresentation i utvalda läroböcker. Syftet med studien är att se hur två svenska läroböcker behandlar genus. Läroböckerna som analyseras är Portal Basläromedel i Svenska 7–9 och Studio Svenska för åk 7–9. LÄS MER