Sökning: "Elina Svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Elina Svensson.

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Lönn; Elina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Intercultural approach; fiction; strategies; book talk; grade 4-6; Swedish teacher; Interkulturellt förhållningssätt; skönlitteratur; strategier; boksamtal; årskurs 4- 6; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Att hyra ut sin ägarlägenhet : En studie om uthyrning på den svenska bostadsmarknaden

    Kandidat-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Elina Svensson; Ella Söderqvist Karlsborn; [2023]
    Nyckelord :Condominiums; 3D- property; Rent; Ägarlägenhet; 3D-fastighet; Uthyrning;

    Sammanfattning : Detta arbete är författat på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm inom kandidatprogrammet Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling. Studien är gjord i samarbete med JM AB i Stockholm. Ägarlägenheter infördes i svensk lagstiftning år 2009. LÄS MER

  3. 3. Boksamtal i undervisningen : En empirisk studie om hur boksamtal används i svenskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elina Svensson; Moa Lönn; [2022]
    Nyckelord :Book talk; talk about literature; Langer’s envisioning literature; Chamber’s conversation model; Swedish teacher; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med boksamtal i sin undervisning. Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma svensklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. Intimt på allvar? : en kvalitativ text- och bildanalys av den digitaliserade konkurrensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elina Liljegren; Maja Lindström; Hilda Svensson; [2022]
    Nyckelord :Competition; customer value; differentiation; digitization; ecological sustainability; ethics; marketing; stereotypes; tonality; Differentiering; digitalisering; etik; ekologisk hållbarhet; stereotyper; konkurrens; kundvärde; marknadsföring; tonalitet.;

    Sammanfattning : Den ökade digitaliseringen har bidragit till en förändrad konkurrenskraft vilket har gjort det svårare för företag att uppnå unika fördelar och differentiering gentemot konkurrenterna. Den hårdnande konkurrensen har ökat kraven på företags sätt att tillmötesgå konsumenternas efterfrågan, behov samt utvecklandet av långsiktig lojalitet. LÄS MER

  5. 5. “Vad är en konflikt egentligen?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av konflikter i barns egeninitierade lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Svensson; Patricia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; förskollärare; intervju; konflikt; livsvärld; upplevelse;

    Sammanfattning : Konflikter mellan barn är en naturlig del av vardagen i förskolans utbildning. Meningsskiljaktigheter kan visas genom skilda tankar och viljor. Föreliggande studie handlar om konflikter i förskolan. Syftet med studien var att undersöka utifrån fenomenologisk ansatshur förskollärare upplever konflikter mellan barn i förskolans utbildning. LÄS MER