Sökning: "Emelie Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden Emelie Eriksson.

  1. 1. ”När det handlar om prioriteringar drar vi alltid det kortaste strået liksom”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Eriksson; Martina Ståhl Thulin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Profession; Samverkan; Yrkesroll Yrkesidentitet; Autonomi Auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur fritidsläraren ser på sin yrkesroll, samt hur samverkan ser ut mellan fritidsläraren och övriga lärarkategorier. Studien har även berört hur och om fritidsläraren prioriteras i sin yrkesroll av skolledningen samt i kollegiet. LÄS MER

  2. 2. Destination okänd: En kvalitativ studie baserad på chefers upplevelser av ledarskap under Covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Bjärholm; Emelie Eriksson; Tobias Vadstedt; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; ledarskap; ledarskapskonstruktion; förhandling; följarskap; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Destination okänd - En kvalitativ studie baserad på chefers upplevelser av ledarskap under Covid-19-pandemin Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Erik Bjärholm, Emelie Eriksson och Tobias Vadstedt Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: Covid-19, ledarskap, ledarskapskonstruktion, förhandling, följarskap Forskningsfrågor: Vilka förväntningar på ledarskap upplevde chefer att deras underordnade ställde under Covid-19-pandemin? (och) Hur påverkade chefernas upplevelser av deras underordnades förväntningar deras sätt att leda under Covid-19-pandemin? Syfte: Studien syftar till att bidra med ökad förståelse för hur ledarskap konstrueras i en kriskontext genom att analysera chefers upplevelser av att bemöta de förväntningar på ledarskap som de uppfattade ställdes av deras underordnade under Covid-19-pandemin. Metod: För att uppnå syftet med studien har en kvalitativ intervjustudie med ett semistrukturerat intervjuförfarande genomförts med nio chefer i privat sektor. LÄS MER

  3. 3. Nya utbildningskrav - Hur påverkas rekryteringen? : En kvalitativ studie om de nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eriksson; Oscar Hermodsson; Paulina Frykholm; [2023]
    Nyckelord :Auditor; profession theory; auditor education; audit quality; competence; recruitment; audit teams; Revisor; professionsteori; revisorsutbildning; revisionskvalité; kompetens; rekrytering; revisorsteam;

    Sammanfattning : Titel: Nya utbildningskrav – Hur påverkas rekryteringen? En kvalitativ studie omde nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer Författare: Emelie Eriksson, Paulina Frykholm och Oscar Hermodsson Handledare: Linus Axén och Rickard Wilhelmsson Nyckelord: Revisor, professionsteori, revisorsutbildning, revisionskvalité, kompetens,rekrytering, revisorsteam Bakgrund: I takt med omvärldsförändringar som globalisering, teknisk utveckling och nya regler för finansiell och icke-finansiell rapportering, står den traditionella revisorsrollen inför en förändring och revisionsbranschen behöver anpassas utefter detta. Den 1 juli 2018 ändrade Revisorsinspektionen utbildningskraven för att bli auktoriserad revisor. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av självmedkänsla och akademisk self-efficacy för universitetsstudenters välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Marju Heinonen; Emelie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :self-compassion; academic self-efficacy; subjective well-being; university students; mental health;

    Sammanfattning : Studenter har visats må sämre än yrkesverksamma i samma ålder och utgör en stor del av befolkningen, vilket bidrar till vikten av att främja deras välbefinnande. Självmedkänsla och akademisk self-efficacy (ASE) har oberoende av varandra visat sig ha betydelse för studieprestationer och välbefinnande i tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Pojkar och flickors skilda läsförmågor : En litteraturöversikt om vad som kan förklara pojkar och flickors skilda läsförmågor och hur lärare kan arbeta för att kompensera för dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tova Sköld; Ida Wirén; Emelie Eriksson Hayward; [2023]
    Nyckelord :reading skills; primary school; boys and girls; läsförmåga; lågstadiet; pojkar och flickor;

    Sammanfattning : Forskning visade att cirka var fjärde pojke har svårigheter med läsningen. Att läsförmågan är mer bristande hos pojkar än hos flickor kan resultera i en senare språkutveckling och vara avgörande för pojkars prestation inom alla skolämnen. LÄS MER