Sökning: "Emma Strand"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Emma Strand.

  1. 1. Ridlärarens/tränarens bemötande av ungdomar med ätstörning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Annie Strand; Ella Åberg; Emma Forslöw Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Ätstörningar; ungdomsryttare; ridlärare; tränare; hästunderstödd terapi;

    Sammanfattning : Att upptäcka en elev med ätstörning är svårt då det inte alltid syns på utsidan. Ätstörning handlar snarare om en orättvis självbild, negativa tankar och känslor om sig själv. Elever med ätstörningar är därför en utmaning för ridlärare och tränare då kunskapen ofta brister. LÄS MER

  2. 2. Helamalmö-modellen: Att skapa tillitsfulla relationer i politiskt försummade områden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Emma Ornstein; Linnéa Winberg Strand; [2022]
    Nyckelord :Organization; leadership; precarity; relational work; community; ontological safety; Social Sciences;

    Sammanfattning : Helamalmö is an organization working in politically neglected areas where they implement social solutions to social problems. This essay aims to study Helamalmö's structural work for social change and analyze how their relational work with children and youths contributes to the experience of safety, belonging and faith in the future. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om kooperativt lärande i spårkligt heterogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Strand; Emma Åsälv; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; dialogisk undervisning; gruppinteraktion; kooperativt lärande; kooperativa lärandemetoder; kooperativa strukturer; språkutveckling; svenska som andrasrpåk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3 upplever fördelar respektive begränsningar i arbetet med kooperativa lärandemetoder och hur lärare legitimerar användningen av kooperativa lärandemetoder i språkutvecklande syfte hos elever med svenska som andraspråk i språkligt heterogena klassrum. Teoretiska perspektiv som används är dialogisk undervisning, muntlig interaktion ur ett andraspråksperspektiv, kooperativt lärande och kooperativa strukturer. LÄS MER

  4. 4. Samverkan kring barn som far illa : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på samverkan med förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Hansell Kers; Viktoria Strand Jörgensen; [2020]
    Nyckelord :sekretess; samverkan; förskola; socialtjänst; barn som far illa; orosanmälan; ärendegång;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studiens syfte är att öka kunskapen om socialsekreterares syn på samverkan med förskolan. Ett mål med studien är att synliggöra hur socialtjänstens arbete med barn som far illa kan se ut när en orosanmälan kommer in. LÄS MER

  5. 5. TAKK : Påverkas barnens inkludering av kommunikationsmetoden TAKK i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Strand; Emelie Sölvason; [2019]
    Nyckelord :akk; förskola; förskollärare; inkludering; kommunikation; språk; takk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien som presenteras bygger på intervjuer där data samlas in för att se hur verksamma förskollärare uppfattar kommunikationsmetoden TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation), samt hur det kan skapa inkludering i barngruppen på förskolan. TAKK kommer ursprungligen från teckenspråket och AKK var det första hjälpmedlet som kom och utvecklades sedan till TAKK där fokus ligger på tecken som är en understrykning av de viktigaste orden i meningar. LÄS MER