Sökning: "En läsande klass"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden En läsande klass.

  1. 1. En läsande klass - Hiss eller diss? : En intervjustudie om lärares olika erfarenheter från projektet En läsande klass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mattias Lindau; Anton Nilsson; Jesper Billing; [2023]
    Nyckelord :reading; reading comprehension; reading comprehension strategies; QtA; RT; TSI; läsning; ELK; ”En läsande klass”; läsförståelse; läsförståelsestrategier; QtA; RT; TSI;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sex mellanstadielärares undervisningssätt och metoder har påverkats och förändrats av innehållet från det uppmärksammade och delvis kritiserade projektet En läsande klass. Ett antal utvalda lärare intervjuades och deras svar undersöktes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svenson; Anna Tivemo; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; undervisning; läsförståelse; lässtrategier; En läsande klass; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svenson; Anna Tivemo; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; undervisning; läsförståelse; lässtrategier; En läsande klass; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier i samband med högläsning : Lärarens arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Larsson; Amani Rajab; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; högläsning; läsutveckling; läsförståelse; ordförråd;

    Sammanfattning : Inledning Studies syfte är att undersöka hur lärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning i den svenska skolan. I vår studie utgår vi från två olika frågeställningar där vi ser närmare på hur lärare arbetar med högläsning och även hur lässtrategier används i samband med högläsningen. LÄS MER