Sökning: "En skollednings perspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden En skollednings perspektiv.

  1. 1. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  2. 2. Skolledningen och fritidspersonalens perspektiv på digital kompetens och kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Karlsson; Amelia Lockwood; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; digital kompetens; kvalitativ metod; fritidspersonal; elever;

    Sammanfattning : Syftet är att jämföra och analysera fritidspersonalens och skollednings - i två grundskolor och en grundsärskola - perspektiv på digital kompetens samt ansvarstagandet av digital kompetensutveckling. Vidare lyfter frågeställningar om respondenternas utmaningar och möjligheter vid utvecklandet av digitala kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares arbete med friluftsliv på gymnasiet : En undersökning om friluftslivsundervisningens förutsättningar ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jakob Sundblad; Daniel Bagge; [2018]
    Nyckelord :friluftsliv; friluftslivsundervisning; idrott och hälsa; gymnasiet; idrottslärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare undervisar i och arbetar med praktiska och teoretiska bedömningstillfällen i friluftsliv i idrott och hälsa 1 på gymnasiet. Studien ämnar undersöka hur lärarna upplever arbetet med styrdokumentet och om lärarna kan utläsa vilket lärande som ska ske i friluftslivsundervisningen? Frågeställningar: Vad får elever lära sig i friluftsliv i kursen idrott och hälsa 1? Vilka metoder används för att bedöma elever? Upplever lärare att de har förutsättningar för att bedriva friluftslivsundervisning? Metod: Insamlingen av empiriskt material utgick från en webbaserad enkätundersökning med 51 responderande lärare i idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Talar de om samma sak? : Lärares respektive skollednings syn på implementeringen av digital teknik i en F-6-skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Helena Steinholtz; [2014]
    Nyckelord :Implementering; digital teknik; lärare; skolledning; verksamhetsteoretiskt perspektiv; F–6-skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en insikt i lärares respektive skollednings syn på implementering av digital teknik i undervisningen på en mindre F–6-skola. Genom enkäter till samtliga lärare på skolan samt intervjuer med fyra lärare och rektor på skolan undersöktes hur de ser på syftet med implementeringen och hur de använder den utrustning de har tillgång till. LÄS MER

  5. 5. ”En isolerad ö”- sex rektorers syn på bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cia Olsson; [2013]
    Nyckelord :Bildämnets status; Bildspråk; Digitala verktyg; En skollednings perspektiv; Halvstrukturerad intervjumetod; Ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur synen på och tilltron till ämnet bild ser ut och undersöka bildämnets status. Problemformuleringen utgörs av dessa frågor: Hur ser rektorers syn på och förståelse av ämnet bild ut? Hur ser inställningen ut till den ökade digitaliseringen i ämnet bild? Hur ser rektorerna på bildämnets status? Detta undersökte jag genom en halvstrukturerad intervjumetod med sex stycken rektorer, samtliga verksamma i en och samma kommun med samma ansvarsområde. LÄS MER