Sökning: "Erica Domeij"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Erica Domeij.

  1. 1. Dialektal medvetenhet hos barn : En jämförande studie mellan åldrarna 5, 8 och 11 år

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Elsa Beckman; Erica Domeij; [2014]
    Nyckelord :Children; accent awareness; metalinguistic ability; language development; Swedish accents and prosody.; Barn; dialektal medvetenhet; metaspråklig förmåga; språkutveckling; svenska dialekter och prosodi.;

    Sammanfattning : Dialektal medvetenhet är en förmåga som grundas i en metaspråklig förmåga, det vill säga att kunna resonera kring språk och hantera språkliga enheter. Exempel på detta är att med hjälp av prosodi kunna utläsa information i tal såsom känslor och dialekter. Det finns relativt lite forskning angående barns dialektala medvetenhet. LÄS MER

  2. 2. Buller ur barns perspektiv : en kartläggning av hur barn upplever ljud- och kommunikationsmiljö på förskola

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Erica Domeij; Malin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Children; Noise; Preschool; Communication; Voice; Voice Disorders; Noise Sound- Measurement and Focus Group Interviewing; Barn; buller; förskola; kommunikation; röst; röststörning; buller ljud-mätning och fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Studier har visat att höga bullernivåer kan vara skadliga för såväl röst, hörsel och språkliginlärning som andra kognitiva förmågor. Höga ljudnivåer kan bidra till ett hyperfunktionelltröstbeteende som kan ge kroniska besvär. Barns röstorgan kan vara särskilt sårbara då de ännuinte är fullt utvecklade. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring i offentliga kulturverksamheter : Hur uppfattas den?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Erica Lennerhed; Anna Domeij; [2005]
    Nyckelord :Business and economics; Ekonomi; Marknadsföring; Kultur;

    Sammanfattning : Dagens samhälle genomsyras av marknadsföring, och i takt med att det förändras behövs nytänkande och nyskapande. Inom näringslivet har det länge varit självklart att marknadsföra sin verksamhet, medan det inom kulturområdet inte prioriterats då det ofta finns ett kulturpolitiskt ansvar som grund. LÄS MER