Sökning: "Erika Eklund"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Erika Eklund.

  1. 1. Operationsteamets erfarenheter av icke-tekniska färdigheter för att undvika vårdskador : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Marléne Kimby Eklund; Erika Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Communication; non-technical skills; literature review; surgery; teamwork; medical injuries; Icke-tekniska färdigheter; kommunikation; litteraturstudie; operation; teamarbete; vårdskador.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdskador drabbar ungefär 3–16% av samtliga sjukhusvårdade patienter, där 10–20 % uppstår till följd av en operation. Operationsteamet besitter flera icke-tekniska färdigheter, men vilka är av mest betydelse för att kunna undvika vårdskador under en operation. LÄS MER

  2. 2. Kriterier för landsbygdsutveckling i strandnära lägen : En fallstudie av kustnära norrlandskommuner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Erika Eklund; [2020]
    Nyckelord :Rural development; LIS; geography; rural; shore protection; Landsbygdsutveckling; LIS; geografi; landsbygd; strandskydd;

    Sammanfattning : Den svenska allemansrätten syftar bland annat till att stränder ska finnas tillgängliga för alla genom att ge goda förutsättningar för biologisk mångfald. För detta behövs ett strandskydd som skyddar mot exploatering men som kan tillåta ny bebyggelse, bland annat bebyggelse som leder till landsbygdsutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”DET ÄR ALDRIG NÅGON SOM BACKAR OCH LYSSNAR PÅ TJOCKA PERSONER” En kvalitativ intervjustudie om kroppsaktivisters digitala aktivism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erika Eklund; [2018-02-12]
    Nyckelord :Sociala medier; Fettaktivism; Kroppsaktivism; Instagram; Nya former för organisering; Feministisk onlineaktivism; Counterpublics;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 45 Antal ord: 17 564 Syfte: Studien syftar till att undersöka hur fettaktivister upplever, samt vad de har för erfarenheter av, organisering inom ramen för deras fettaktivism på sociala medier. Teori: Muted Group Theory, Counterpublics, Nya former för organisering, Representation, Former av fettaktivism Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Tre kvalitativa samtalsintervjuer med aktiva fettaktivister i skilda åldrar och med skilda års erfarenhet av fettaktiviströrelsen Resultat: Studiens resultat visar att den enbart är en av de tre respondenterna som har erfarenhet av organisering inom ramen för hennes fettaktivism. LÄS MER

  4. 4. Samverkan - en förutsättning för arbetet med samsjuklighet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Erika Eklund; [2016]
    Nyckelord :Samverkan; samsjuklighet; missbruk; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Tidigare forskning betonar att personer med samsjuklighet som innefattar missbruk och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har behov av samtidiga och samordnade insatser. Det är även lagstadgat att kommuner och landsting ska samverka i arbetet med ovanstående personer, om det är tydligt att det finns eller om yrkesverksamma misstänker ett sådant behov. LÄS MER

  5. 5. Gilla mig, jag är känd! : En studie av hur fyra kända svenska profiler använder Instagram i sitt personliga varumärkesbyggande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Erika Savander; [2016]
    Nyckelord :personligt varumärke; kommunikationsstrategier; sociala medier; Instagram; självpresentation; identitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar öka förståelsen för individers identitetsskapande på den sociala medie-plattformen Instagram. Som digital kanal fyller den en viktig funktion för marknadskommunikation i dagens samhälle. Vem som helst kan numera driva marknadsföring online, privatpersoner som företag. LÄS MER