Sökning: "Eva Lindqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Eva Lindqvist.

  1. 1. Yrkesroller i den anpassade grundskolan : En enkätstudie om arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Österman Ellinore; Strandell Eva; [2023]
    Nyckelord :Elevassistenter; yrkesroller; utbildning; arbetsbeskrivningar; kompetens.;

    Sammanfattning : Fram till 1990-talet var utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning mest fokuserad på vård och omsorg. Under senare år har elevernas kunskapsutveckling blivit allt tydligare i läroplanerna, det innebär att yrkesrollerna behöver uppdateras. LÄS MER

  2. 2. Mellan frivillighet och tvång : Socialsekreterares strategier i arbetet med unga som hamnar mellan frivilliga insatser och tvångsvård

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Eva Nilsson; Helena Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :frivillighet; tvång; SoL; 3 § LVU; 22 § LVU;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka strategier socialarbetare i en norrlandskommun har i arbetet med unga som hamnar mellan frivilliga insatser enligt SoL och tvångsvård enligt 3 § LVU. Syftet ska besvaras med hjälp av tre frågeställningar: i vilken utsträckning socialsekreterarna använder sig av 22 § LVU, vad socialsekreterarna använder sig av istället om inte 22 § LVU används och hur socialsekreterarna resonerar kring frivillighet kontra tvång i arbetet kring dessa unga? Undersökningen görs med hjälp av kvalitativa intervjuer som sedan analyseras med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Frihet förutsätter disciplin. När komplex spanska blir idiomatisk svenska i en översättning av en populärvetenskaplig och filosofisk text av Fernando Savater.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Eva Kälvelid; [2018]
    Nyckelord :Översättning; El valor de educar ; `Frihet förutsätter disciplin´; Savanner; utbildning; teori; filosofi; skoldisciplin; populärvetenskap; syntax; textbindning; retoriska element; idiomatik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna uppsats har sin utgångspunkt i min översättning av ett kapitel ur en nutida spansk filosofisk och populärvetenskaplig bok, El valor de educar av Fernando Savater (1997). Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om textens komplexa karaktär och dess informationstäthet skulle kunna överföras till en svensk måltext som är idiomatisk och som samtidigt bevarar motsvarande innehåll och karaktär. LÄS MER

  4. 4. Maria Röhl, konstnären som gav 1800-talets Sverige ett ansikte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Sofie Von Röök; Sofie Arfwidson; Sofie Arfwidson von Röök; [2016]
    Nyckelord :art; drawing; 19th century; Wollstonecraft; Wölfflin; Söderlind; Röhl; Stockholm; women artist; portrait; Arfwidson; body; romanticism; eye; forehead; hands; white skin; fa- shion; symbolism; Sweden; Baker; puppet; Rousseau; Brown; Tim Burton; das Unheimliche.; Kungliga Biblioteket; dilettante; amateur; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : This bachelor thesis concerns the Swedish artist Maria Röhl (1801-1875). She had her peak in the 1840ties as the favorite portrait artist of the Swedish bourgeoisie and nobility. The questions I put forward in the thesis are focused on facial- and hand features in her drawings. LÄS MER

  5. 5. Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Hermansson; Eva Lindqvist; [2015-11-28]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; kunskapsutveckling; integrering inkludering; samverkan; övergång från grundskola till grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv. Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsintervju bestående av halvstrukturerade intervju-frågor som gav möjlighet att ställa följdfrågor i syfte att få fatt på hur vårdnadshavare beskrev sina barns övergång från grundskola till grundsärskola. LÄS MER