Sökning: "Examensarbete matematik lärare gu"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Examensarbete matematik lärare gu.
1. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER
2. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER
3. Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som argumenterar för att kopplingen finns, exempelvis har positiva effekter visats på hjärnans funktioner. LÄS MER
4. Screening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Annika Fredén och Lisa GlansAbstractExamensarbete 15 hpSpeciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610Avancerad nivåHT 2018Handledare: Susy ForsmarkExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-266-SLP610Nyckelord: bedömning, kartläggning, dilemma, matematiksvårigheter_____________________________________________________________________Syfte och frågeställningarSyftet med examensarbete var att göra en kommunövergripande studie kring ett finskt standardiserat kartläggningsmaterial i räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test (RMAT), med elever i årskurs 5. Studien ämnade undersöka om detta kartläggningsmaterial som genomförs på tio minuter kan underlätta för lärare att hitta och kartlägga elever i matematiksvårigheter. LÄS MER
5. Språket som ett hinder för andraspråkselever inom problemlösningsområdet i matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Detta examensarbete behandlar matematikämnet för andraspråkselever i de lägre skolåren. Tidigare forskning har visat på att språket har en betydelsefull roll i matematiken vilket kan bli problematiskt för andraspråkselever. LÄS MER