Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 212 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  2. 2. Bildstöd - en litteraturstudie : Hur kan användning av bildstöd i grunskolan påverka elevers språkinlärning i ämnet engelska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Hansen; Ida Rönnkvist; Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; bildstöd; engelska; kommunikationsförmåga; språkinlärning;

    Sammanfattning : Vi har observerat att forskning kring bildstöd i relation till inlärning av det engelska språket, oftast framhäver bildstödets funktion i kombination med läsförståelse och ordförståelse. Vi anser därför att det finns en brist på omfattande forskning som undersöker hur bildstöd kan påverka elevers engelska kommunikativa förmåga som helhet i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. HOMOSOCIALITET PÅ FLASHBACK - En kritisk diskursanalys om mäns inkluderings- och exkluderingsprocesser inom MGTOW-rörelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Susanna Elmén Berg; [2023-02-17]
    Nyckelord :Flashback; genus; hegemonisk maskulinitet; homosocialitet; MGTOW;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka och problematisera hur homosocialitet manifesteras via distanseringar till kvinnor och misogyna diskurser inom MGTOW-rörelsen på det svenska diskussionsforumet Flashback. Studiens frågeställningar lyder: Vilka maskuliniteter konstrueras och eftersträvas i inkluderingsprocessen och vilka gör inte det? Hur används hat och distans till kvinnor som gemensamhetsskapande för männen? Vilka strategier synliggörs på forumet för att männen ska kunna återfå en maktposition? Metod och material: Studien har en kvalitativ ansats där Faircloughs kritiska diskursanalys och den tredimensionella modellen utgjorde studiens analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Jämförelse mellan energilagringstekniker, samt dimensionering av batterier och vätgaslagring i off-grid system med solceller : En mjuk multikriterieanalys, samt skapandet av ett dimensioneringsverktyg som tillämpas på befintliga verksamheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Energisystem

    Författare :Vendela Stenholm; Sara Sjödin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elsystemet måste vara i balans mellan den el som produceras och den el som konsumeras, i varje sekund året om, för att undvika effektbrist. Risken för obalans i elsystemet ökar dock, delvis på grund av en ökad andel förnybar och intermittent elproduktion. LÄS MER

  5. 5. Uttrycksformernas potential : En intervjustudie om hur multimodala arbetssätt kan differentiera lågstadieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Joanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal practice; literacy; differentiated instruction; language and knowledge development practice; reading practices; expressions; multimodala arbetssätt; läs- och skrivförmåga; differentierad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; läspraktiker; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie undersöker kopplingen mellan multimodala arbetssätt och differentierad undervisning, för att utreda huruvida multimodala arbetssätt kan användas för att möta alla elever i läs- och skrivundervisningen utan att exkludera. Syftet är att bidra med kunskap om multimodal differentierad läs- och skrivundervisning som möjliggör att alla elever möts, kan lära samt utveckla kunskap. LÄS MER