Sökning: "Förkunskaper och förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Förkunskaper och förmågor.

  1. 1. Heterogena grupper i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jakob Möllerström; [2023]
    Nyckelord :Individanpassad undervisning; heterogena grupper; ensembleundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka didaktiska faktorer som är viktiga i undervisandet av heterogena grupper i musik. Heterogena grupper avser i detta sammanhang grupper där den individuella instrumenttekniska förmågan skiljer sig elever emellan. LÄS MER

  2. 2. Lärare och rektorers perspektiv över hur matematiklärande kan främjas på gymnasiets yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inger Wingård; Lina Stickå; [2023]
    Nyckelord :främjande och förebyggande; inkluderande undervisning; matematik; organisation; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamling har skett via intervjuer av lärare och rektorer som arbetar på och med matematik på gymnasiets yrkesprogram. Matematikämnet har en låg måluppfyllelse på riksnivå med lägre betyg än andra ämnen och en högre andel F-betyg, vilket innebär underkänt. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg möjlighet för att underlätta elevers begreppsförståelse till naturvetenskap : En dokumentstudie om användning av digitala verktyg i undervisningen för elevers naturvetenskapliga begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Waleed Mlook; Yamen Alkadi; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; naturvetenskap; begrepp; förståelse;

    Sammanfattning : Eleverna behöver använda en mängd naturvetenskapliga begrepp inom naturorienterande ämnen för att uttrycka sig, formulera och beskriva fenomen i naturen. Denna studie handlar om användning av digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen för att svara på en frågeställning: Hur kan digitala verktyg underlätta begreppsförståelse i NO undervisning på grundskolan utifrån lärarstudenters perspektiv? En systematisk dokumentstudie genomfördes utifrån syfte och frågeställning. LÄS MER

  4. 4. Variation i nivå på kognitiv utmaning i läromedelsuppgifter i matematik : Uppgifter i andragradsekvationer för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Hemph; [2022]
    Nyckelord :mathematics; secondary school; cognitive demand;

    Sammanfattning : Vid undervisning i matematik är det vanligt att undervisningen i stor utsträckning baseras på ett läromedel, både för lärarens teoribeskrivningar och vid elevernas enskilda arbete med uppgiftslösning. Det är därför viktigt att uppgifterna i läromedlet är utformade så att eleven kan utveckla de kunskapersom läroplanen föreskriver. LÄS MER

  5. 5. Effekterna av kooperativt lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adrian Adler; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Kooperativt lärande; Matematik; Lärande; Didaktik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att utforska vilka effekter kooperativt lärande har på elevens studieresultat och hur det är möjligt att använda sig utav det i matematikundervisningen. Resultatet av studien grundar sig på vad tidigare forskning har kommit fram till inom området. LÄS MER