Sökning: "Förskola motorik"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden Förskola motorik.

  1. 1. Oändliga möjligheter i utevistelsen : Förskollärares resonemang om utevistelsen och deras roll vid lek och samspel under denna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Löbo; Ida Lindahl; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Utevistelse; Förskollärarens roll; Lek; Samspel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare resonerar om utevistelse samt sin roll vid lek och samspel under denna. Studien utgår från en kvalitativ metod där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats för datainsamling. Utifrån den insamlade datan har en tematisk analys genomförts. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  3. 3. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  4. 4. Det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motorik; rörelse; koordination; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med öppna frågor där jag intervjuat förskollärare från olika förskolor kring deras arbetssätt och förhållande till fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Karlsson; Johanna Marie Wade; [2023]
    Nyckelord :Preschool; motor development; outdoor environments; risky play; preschool teachers; Förskola; motorisk utveckling; utomhusmiljö; riskfylld lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER