Sökning: "FL"

Visar resultat 1 - 5 av 704 uppsatser innehållade ordet FL.

  1. 1. Idrott och utseende. Normer, kroppsfixering och dysmorfofobi inom idrotten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Josefina Gordon; Adrian Ansarian; [2024-03-19]
    Nyckelord :utseendestörning; muskeldysmorfi; kroppsdysmorfofobi; Idrott; Body Image Concerns; Body Dysmorphic Disorder;

    Sammanfattning : Dysmorfofobi (BDD) är en psykisk störning hos en individ som upplever ett stort missnöje med sin kroppsform och utseende. Det finns tidigare ingen statistiskt bevisad slutsats om huruvida idrottare är mer eller mindre benägna att lida av BDD (kroppsdysmorforisk störning/Dysmorfofobi). LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens betydelse för språkutveckling - Ett kvalitativt utvecklingsarbete om högläsning och språkutveckling i förskolan- att läsa med barnen och inte för barnen. Namn:

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Helldal Karlsson; Sakina Hakmal; [2024-02-29]
    Nyckelord :reading aloud; children s language development; development work;

    Sammanfattning : According to Swärd m.fl (2022), language is the key to all other learning. It is also an important prerequisite for interaction and interaction between children who need to develop in the best possible way. The more educators who work with the children's language development and vocabulary, the more linguistically aware the children become. LÄS MER

  4. 4. Barns flerspråkighet och modersmålsutveckling : En kvalitativ studie om arbetet med att stötta barns flerspråkighet och modersmålsutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Ahlstrand; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Kulturell bakgrund; Modersmålsutveckling; Samverkan;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver att man stöttar barns flerspråkighet och modersmålsutveckling. I studien användes semistrukturerade intervjuer, där informanterna var sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskans upplevelser av hot och våld inom densomatiska akutsjukvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Matilda Malmqvist; Alexandra Ekdahl; [2024]
    Nyckelord :Workplace violence; experiences; nurse; emergency care; nursing care; Arbetsrelaterat hot och våld; akutsjukvård; upplevelser; omvårdnad; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hot och våld är ett återkommande problem inom hälso- ochsjukvården. Bedriven forskning kring prevalens av hot och våld mot vårdpersonalvisar att 62 % har under arbetstid blivit utsatt för hot och våld. LÄS MER