Sökning: "FOKUSGRUPP"
Visar resultat 1 - 5 av 803 uppsatser innehållade ordet FOKUSGRUPP.
1. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER
2. Distriktssköterskors erfarenheter av hälsosamtal med 70-åringar i primärvården : En empirisk studie
Magister-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Bakgrund: Sjukvården står inför utmaningar då andelen äldre personer i befolkningen ökar och det är därför av största vikt att främja hälsosamt åldrande. Distriktssköterskan spelar en viktig roll i det hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetet då många sjukdomar kan förebyggas genom hälsosamma levnadsvanor. LÄS MER
3. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER
4. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER
5. Frigöra tid inom verksamhetsområdet ortopedi - en fallstudie av Sahlgrenska Universitetssjukhus
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Långa dagar med påfrestande arbete har speglat vården under en lång tid där kapaciteten inte alltid räcker till eller planeras tillräckligt väl. Verksamhetsområdet ortopedi på Sahlgrenska påverkas av dessa utmaningar och möjligheten att frigöra tid för Sahlgrenskas vårdprofessioner ses således som en utmaning som vidare försvårar möjligheten att optimera arbetsuppgifter utifrån kompetens. LÄS MER