Sökning: "Faktatext"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet Faktatext.

  1. 1. Vidareutvecklingen av en interaktiv digital skogsägareplan

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Filip Nordin; [2022]
    Nyckelord :medlemsapplikation; skogsbruksplan; skogsägareförening;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i samarbete med skogsägareföreningen Norra Skog. Syftet med studien var att redogöra för vilka faktorer som spelar roll i markägares beslutsfattande kring skogsskötsel, samt hur deras medlemsapp kan utvecklas i framtiden. Resultatet i studien kommer användas som underlag vid utformningen av nya tjänster i appen. LÄS MER

  2. 2. Postkoloniala perspektiv i digitala läroplattformar : - En jämförelse av Nationalencyklopedin, Forum för levande historia och SO-rummets innehållkring avkolonisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt digitala plattformar framställer avkoloniseringen men också hur de digitala plattformarna utifrån ett postkolonialt perspektiv kan påverka ett ”vi” och ”dem” tänk. Uppsatsen utgår från en postkolonial teoretisk grund och är en kvalitativ text- och diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. "Det bästa är att slippa skriva" : Röstinmatningens eventuella potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lisa Hector; Josefin Sörman; [2021]
    Nyckelord :Assisterande teknik; avkodningssvårigheter; kognitiv kapacitet; röstinmatning; skrivande; skrivstrategi; skrivsvårigheter; ’The Simple View of Writing’;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka röstinmatningens potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter i en stöttande skrivmiljö där stöd för skrivstrategier ges. En fråga ställdes om hur de två skrivmetoderna röstinmatning respektive tangentbord skulle påverka skrivande av faktatext. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning - Vad hjälper och vad stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; metakognition; Lix; Ovix; Nominalkvot; faktatext; textförenklingar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på vad som specifikt är svårt för elever med intellektuell funktionsnedsättning vid läsning och förståelse av faktatexter och faktorer som skulle kunna hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i detta. De deltagande eleverna är inskrivna i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 5. "Tänk hur många killar vi hade räddat om vi hade låtit dem läsa faktatext om bilar eller grodor" : - En empirisk studie om lärares stöttning och utmaning i läsning av faktatexter i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Västerlund; [2021]
    Nyckelord :Non-fiction texts; challenge; scaffolding; reading strategies; structure; adaption to the zone of proximal development; Faktatexter; utmaning; stöttning; lässtrategier; struktur; anpassning till den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare från olika skolor arbetar med faktatexter i skolan utifrån ett teoretiskt ramverk som grundar sig i det sociokulturella perspektivet i kombination med Gibbons fyrfältsmodell bestående av olika zoner av lärande där den ultimata zonen för lärande är utvecklingszonen där eleverna får mycket stöttning i kombination med hög kognitiv utmaning. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurserna 4 - 6 kunde studiens data samlas in och datan analyserades sedan utefter frågeställningarna som handlar om hur elever stöttas och utmanas i läsandet av faktatexter. LÄS MER