Sökning: "Fanny Söderqvist"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Fanny Söderqvist.

  1. 1. Lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Landgren; Kevin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Utforskande helklassamtal; lärares erfarenheter; utmaningar; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar beskriva lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik samt vilka utmaningar lärare möter med aktiviteten. Matematikdidaktisk forskning pekar på vikten av att undervisa matematik genom utforskande samtal, samtidigt som den framställer en bild av hur komplext arbetet med utforskande samtal är för lärare. LÄS MER

  2. 2. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kevin Söderqvist; Fanny Landgren; [2022]
    Nyckelord :Lärares roll; utforskande helklassamtal; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER

  3. 3. Rytmikinspirerad instrumentalundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Fanny Söderqvist; [2018]
    Nyckelord :dalcroze-eurhythmics; instrumental tecahing; phenomenology; semi-structured interview; quali-tative research; rytmik; instrumentalundervisning; fenomenologi; semistrukturerad intervju; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka instrumentallärares uppfattningar och erfaranheter av att arbeta med rytmik i instrumentalundervisning. Undersökningen grundar sig i intervjuer av fyra instrumentallärare. I bakgrundskapitlet beskrivs Dalcroze-metoden, rytmikinspirerad undervisning och tidigare forskning om rytmik. LÄS MER

  4. 4. Klassisk musik på gehör : En fenomenologisk självstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Fanny Söderqvist; [2016]
    Nyckelord :Studying by ear; learning process; violin; video observation; logbook; phenomenology; Gehörsinstudering; lärandeprocess; fiol; videoobservation; loggboksskrivande; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska och beskriva erfarandet av vad som sker i min livsvärld när jag arbetar med gehörsbaserad instudering av ett klassiskt stycke. För att uppnå syftet är följande forskningsfråga ställd: Hur erfars gehörsmässig inlärningsprocess av ett klassiskt violinstycke? Självstudien utgår från ett fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER