Sökning: "Fenomenography"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Fenomenography.

  1. 1. ”Musiken är ytterligare en kanal in i barnens medvetande” : Hur förskollärare använder sig av musik i den planerade undervisningen för att främja de grundläggande värdena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Vendela Roswall Wikström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenography; Fundamental values; Music; Planned music education; Preschool; Semi-structured interviews; Fenomenografi; Förskola; Halvstrukturerade intervjuer; Musik; Planerad musikundervisning; Värdegrund;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers are using music in the planned education to promote the fundamental values. The study aims to find out how preschool teachers’ personal relationship to music affects how they teach music to the children, how preschool teachers describe the way that they use music in preschool, how preschool teachers use music in the planned education to work with the fundamental values and also to find out how preschool teachers perceive that the fundamental values relate to music activites in preschool. LÄS MER

  2. 2. Sekretess i elevhälsoteamet utifrån skolsköterskans perspektiv : hjälp eller hinder?

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Lena Jacobson; Ida Elveskär; [2017]
    Nyckelord :fenomenography; interdisciplinary teams; nursing; secrecy; team work; fenomenografi; omvårdnad; tystnadsplikt; teamarbete; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är en del i elevhälsoteamet. Elevhälsoteamet har med sin tvärprofessionella kompetens möjlighet att fånga olika perspektiv för att kunna sätta in rätt insatser för elever. Informationsutbytet inom teamet har dock visat sig vara en utmaning för att nå god samverkan. LÄS MER

  3. 3. "Att bli skapande av det nya" : Fem dramapedgogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Julia Fries; [2016]
    Nyckelord :Educational drama; ESD; Sustainable Development; Fenomenography; Transformative learning; Dramapedagogik; LHU; Hållbar utveckling; Fenomenografi; Transformativt lärande;

    Sammanfattning : This dissertation gives a back-ground presenting what Education for Sustainable Development (ESD) and pedagogical drama is, and it presents research on drama-use in ESD. The aim of the study is to explore drama as a tool in adult learning for sustainable development, in a Western context. LÄS MER

  4. 4. Huvudhandledare och kliniskt utbildningsansvarigas uppfattning om undervisnings- och handledningssituation på anestesiklinik

    Magister-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ann Lögde; [2010]
    Nyckelord :nursing instructors; head tutor; clinical education; students; experience; fenomenography; handledare; huvudhandledare; kliniskt utbildningsansvarig; studenter; upplevelse; fenomenografi;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med denna intervjustudie var att undersöka huvudhandledares och kliniskt utbildningsansvarigas uppfattning om undervisnings- och handledningssituationen på en anestesiklinik. Totalt intervjuades 6 huvudhandledare och 5 kliniskt utbildningsansvariga. LÄS MER

  5. 5. SKAPANDE LÄRANDE - En studie av organisters uppfattningar om koralspel och koralimprovisation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Karin Johansson; [2003]
    Nyckelord :creative processes; learning; fenomenography; organ playing; improvisation; Interpretation; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Learning and creating – A study of organists’ learning and creative processes in playing a hymn and a hymn prelude. In this study, I wanted to explore how organists experience the learning and creative processes in interpretation of written music and improvisation. LÄS MER