Sökning: "Fernand Leger"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Fernand Leger.

  1. 1. "Färgformer strömma i harmoni till varandra" : En undersökning i rörelseuttryck i Otto G. Carlsunds måleri

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Nils Sjölin; [2020]
    Nyckelord :Otto G. Carlsund; Rörelse; Maskin-estetik; Kubism; Purism; Ballet Mécanique; Viking Eggeling; Fernand Léger; Ikonologi; Konstruktivism; Dadaism; Gesamtkunstwerk;

    Sammanfattning : This essay aims to examine the manifestations of physical movement in two paintings by the Swedish modernist Otto G. Carlsund and to show aesthetic similarities to other modernist artists of the 1920s avant-garde. LÄS MER

  2. 2. Värdet av det fristående föremålet : Fernand Légers "l'objet dans l'espace" i konstnärsskapet hos Waldemar Lorentzon och Erik Olson under 1920- och 1930-talet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Waldemar Lorentzon; Erik Olson; Fernand Léger; Halmstadgruppen; Egon Östlund; Otto G. Carlsund; kubism; surrealism; l objet dans l espacde;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx   Handledare: Andrea Kollnitz   Titel och undertitel:  Värdet av det fristående föremålet - Fernand Légers ”l’objet dans l’espace” i konstnärskapet hos Waldemar Lorentzon och Erik Olson under 1920- och 1930-talet   Författare:  Anna Nilsson   Kontaktuppgifter till författaren:  [email protected]. LÄS MER

  3. 3. Traditionell modernism eller modern traditionalism?

    Magister-uppsats, Filmvetenskapliga institutionen

    Författare :Mats Wahlqvist; [2005]
    Nyckelord :King Hu; martial arts; wuxia pian; Pekingopera; biomekanik; cinéma pur; ballét mecanique; Fernand Leger;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på King Hus actionestetik och den montagekonstruerade rörelsen, enligt en konkret syftesformulering som lyder: Att öka förståelsen för King Hus estetiska val genom att belysa vissa rytmiska rörelsetendenser, såsom en konstruktion av filmens montage, och dess relation till två vitt skilda konstyttringar, med dessa avses Pekingoperan och cinéma pur. Ledande tes genom uppsatsen är att Hus visuella stil visserligen är starkt präglad av ett personligt intresse och en djup förståelse för estetiska normer i Pekingoperan, men att han samtidigt genom ett skickligt utnyttjande av cinematiska tekniker skapar en alldeles unik version av kinesisk estetik, som måste förstås som specifik för filmmediet. LÄS MER