Sökning: "Fiktiva kulturarv"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Fiktiva kulturarv.

  1. 1. Folklig läkekonst och trolldom i bordsrollspel : Hur det muntliga berättandet i bordsrollspel kan levandegöra folkminnen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Louvisa Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :immateriellt kulturarv; folkminnen; folklig läkekonst; svartkonst; trolldom; muntligt berättande; bordsrollspel; rollspel;

    Sammanfattning : Den folkliga läkekonsten och svartkonsten ingår i det immateriella kulturarvet, d.v.s. kulturarv som inte kan representeras av konkreta ting. LÄS MER

  2. 2. Mellan fantasi och verklighet : Om begreppen fiktiv kulturmiljö, autenticitet och historiebruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Gustafsson Ida; [2018]
    Nyckelord :Astrid Lindgren film world; Vimmerby; Katthult; Bullerbyn; fabricated authenticity;

    Sammanfattning : The paper presents how the concept of fictional culture environment can be defined on the basis of a Swedish real and fictional cultural heritage. Three studies consisting of "mapping”, “categorization", "detailed study" and "comparison" defines and delimits the concept and presents a graphical comparison model. LÄS MER

  3. 3. Turistiskt kulturutövande – en studie om autentiska kulturarvs fiktiva kontexter i Skara och Skottland.

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Kina Holm; Annelie Ingvarsson; [2005]
    Nyckelord :General; ALLMÄNT; Fiktiva kulturarv; Kulturturism; Arn; Rosslyn Chapel; Da Vinci Koden; historisk turism; turismnäringen; kultursektorn; Skottland; Skara; autenticitet; fiktionalisering; Västergötlands museum; historiebruk;

    Sammanfattning : Turistiskt kulturutövande – en studie om autentiska kulturarv fiktiva kontexter i Skara och Skottland, är en magisteruppsats som studerar ett fenomen kallat för ”fiktiva kulturarv”. Två fallstudier, ”Arnfenomenet” och ”Da Vinci- effekten”, analyseras utifrån uppkomst, kulturturistisk form och marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföringen av Wallanders Ystad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sofia Remgard; Helen Tönnesson; Malin Christenson; [2005]
    Nyckelord :platsmarknadsföring; kulturarv; äkthet; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om Wallanderturismen i Ystad. Vårt huvudsyfte är att åskådliggöra hur en litterär person kan påverka marknadsföringen av en stad. Som undersyften kommer vi att diskutera begreppet kulturarv och om den fiktiva personen Wallander kan ses som ett sådant. LÄS MER