Sökning: "Film i religionsundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Film i religionsundervisning.
1. ”99.9% av oss sitter fångade i hönsburen” : En semiotisk innehållsanalys om hur Den vita tigern kan användas didaktiskt i religionsundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : This study aims to analyze how film can work as a didactic tool in religious education at the upper secondary school level. The film analysis was conducted by analyzing Bahrani's (2021) film adaptation, The White Tiger, using Andersson and Hedling’s (1999) method for film analysis and Sanders Pierce’s description of semiotics as the theoretical framework. LÄS MER
2. Filmatiseringar av Exodus : En undersökning om hur Moses liv framställs i film.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Religion och film är ett ämne som fångat mångas intresse, inte minst de som önskar veta huruvida film är ett lämpligt medium för religion och för de som önskar använda filmer i sin religionsundervisning. Denna undersökning kom till för att ge svar på några sådana funderingar genom att undersöka hur två filmatiseringar, Prince of Egypt och Exodus Gods and Kings, skiljer sig från ursprungsberättelsen kring Exodus som finns i andra Moseboken. LÄS MER
3. Framställning av samer i film : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av samer i spelfilmer producerade på 2000-talet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samer och deras religion framställs i fyra utvalda filmer producerade på 2000-talet. Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys. Undersökningen kommer analyseras utifrån semiotisk teori och teorin om representation och stereotyper av Stuart Hall. LÄS MER
4. Religionsdidaktik och motivation i mångkulturella klassrum : En kvantintative enkätstudie av negativa och positiva faktorer som låg och mellastadielärare finner i religionskunskapundervisningen i mångkulturella klassrumi Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Uppsatsen undersöker negativa och positiva faktorer som låg- och mellanstadielärare upplever i religionskunskapsundervisningen i mångkulturella klassrum i Sverige. Syftet är att bidra till en diskussion kring elever med olika bakgrunder och utifrån lärares perspektiv få en uppfattning om eleverna känner sig representerade, sedda eller delaktiga i religionskunskapsundervisningen. LÄS MER
5. Film och religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete går ut på att vi som studenter ska skriva en kunskapsöversikt. Besitter man kunskapen att kunna analysera hur och på vilket sätt religioner framställs i film så kan man även använda sig av spelfilm i undervisningen. LÄS MER