Sökning: "Financial Sponsors"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Financial Sponsors.

  1. 1. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Do institutional investors care about material ESG disclosure? Evidence from the SASB standards

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :João Monteiro; Laura Bahde; [2023]
    Nyckelord :ESG disclosure; SASB standards; institutional ownership; financial materiality; sustainable finance;

    Sammanfattning : This paper examines the relationship between institutional ownership and SASB disclosure, by applying a linear probability model with fixed effects to our panel dataset. We find that certain groups of institutional investors demand SASB disclosure, and that their demand is sensitive to the disclosure costs faced by firms, namely information production and proprietary costs. LÄS MER

  4. 4. Scoring from the Sidelines : Managing Risk through an Uncertain Environment

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Gabriel Butros; Junior Chukro; [2023]
    Nyckelord :Sports management; Risk management; Swedish elite football; Uncertainty; Volatility; Stakeholder theory; Governance; Mutual association.; Sports management; Riskhantering; Svensk elitfotboll; Osäkerhet; Volatilitet; Intressenteori; Styrning; Idrottsförening.;

    Sammanfattning : Sports clubs face numerous challenges, including economic fluctuations, shifting supporter preferences, and changes in regulations and policies. However, the unpredictable nature of athletic performance makes it difficult to forecast future financial outcomes, which can negatively impact planning and operations. LÄS MER

  5. 5. Comparing Apples to Peers: Studying the Importance of Industry Affiliation for Private Company Discounts in Europe

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Måns Arvidsson; Linus Hogbäck; [2022]
    Nyckelord :Private company discount; Private company transactions; M A;

    Sammanfattning : Private company transactions have been found to be, on average, valued lower than comparable public transactions, giving rise to what is often in the literature called a Private Company Discount (PCD). Building on previous literature, this study extends our understanding of how the occurrence of a PCD might differ between different industries, and what firm characteristics that could explain such cross-sectional heterogeneity. LÄS MER