Sökning: "Fokusgrupper som undersökningsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper som undersökningsmetod.

  1. 1. Du lär så länge du leker. : Elevernas egna uppfattning av rastverksamhetens påverkan.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Aneta Josifovski; [2019]
    Nyckelord :Rastverksamhet; lek; sociala relationer; elevpåverkan;

    Sammanfattning : Rasten är en outnyttjad lärmiljö inom skoldagen. Där har elever genom tiderna lämnats åt sitt öde. De ska klara social interaktion, undvika kränkande behandlingar och få tid till rekreation. Många skolor har rastverksamhet för att skapa en bättre miljö på rasterna. LÄS MER

  2. 2. Kroppsideal och konsumenten : en kvalitativ studie om butikernas effekt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sophie Walldén; Victoria Priebe; Naomi Almén; [2018]
    Nyckelord :Body ideal; visual communication; clothing sizes; retailstore; consumer and effect.; Kroppsideal; visuell kommunikation; klädstorlekar; klädbutik; konsument och effekt.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod tillämpats i form av fokusgrupper, enskilda intervjuer och observationer för att undersöka och försöka förstå hur kroppsideal kommuniceras i klädbutiker, samt om unga kvinnor påverkas av detta. För att försöka förstå hur denna kommunikation utspelar sig har en linjär kommunikationsmodell tillämpats där effekten på mottagaren står i fokus. LÄS MER

  3. 3. Demografiska faktorers påverkan på mobila betalningsapplikationer : utifrån ett risk-, tillit- och servicekvalitetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Magnusson; Emma Engvall Johansson; [2018]
    Nyckelord :Mobile payment applications; risk; trust; service quality; technological acceptance model; demography; Mobila betalningsapplikationer; risk; tillit; servicekvalitet; teknologisk acceptansmodell; demografi;

    Sammanfattning : Sverige är idag i framkant av den mobila betalningsteknologin, trots det råder få studier på området som genomförts i Sverige. Samtidigt visar tidigare studier att demografiska faktorer påverkar hur saker och ting uppfattas. LÄS MER

  4. 4. Björn Borg slår ett slag för sportkläder : En studie om marknadskommunikation i samband med varumärkesutvidgning för modeföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Pontus Andersson; Mattias Sjöö; [2017]
    Nyckelord :Varumärke; varumärkesutvidgning; marknadskommunikation; marknadsföring; digital marknadsföring; identitet; image; differentiering; sociala medier; influencers.;

    Sammanfattning : Titel: Björn Borg slår ett slag för sportkläder. Författare: Pontus Andersson och Mattias Sjöö Institution: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet. Program: Civilekonomprogrammet Kurs: 4FE63E - Examensarbete i marknadsföring för Civilekonomprogrammet 30hp. LÄS MER

  5. 5. "Låt lärare vara lärare!" : En kvalitativ studie om stress bland grundskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Karin Skoglund; [2016]
    Nyckelord :arbetsmiljö; fokusgrupper; hälsa i arbetslivet; krav-kontroll-stöd; lärare; stress;

    Sammanfattning : Litteraturgenomgång: Läraryrket framställs ofta som belastande och stressigt, samtidigt som det i Sverige idag råder en kraftig lärarbrist. Den kombinationen gör att lärare blir en utsatt grupp i samhället med hög risk för stressorsakad ohälsa. Syfte: Att undersöka lärares upplevelser av arbetsrelaterad stress. LÄS MER