Sökning: "Formaliserad och funktionaliserad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Formaliserad och funktionaliserad undervisning.

  1. 1. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Vänskap : att våga och kunna uttrycka åsikter och känslor med hjälp av litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Celie Turesson; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhetspedagogisk undervisning; funktionalisering; litteraturarbete i lågstadiet; poesi; tematisk undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka hur elevers förmåga att uttrycka åsikter och sätta ord på känslor kan utvecklas genom litteratur. Undervisningen har genomförts med ett ämnesövergripande tema, vänskap, och all litteratur har valts ut för att passa in i just det temat och för att ge eleverna möjlighet att samtala om och diskutera kring olika känslor och åsikter. LÄS MER

  3. 3. Läroböckernas grammatiska trösklar: En undersökning av läromedel för svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kale Lidström; Vilma Bolding; [2020]
    Nyckelord :fras; funktionaliserad undervisning; formaliserad undervisning; grammatik; grammatikdidaktik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; läroböcker; läromedelsanalys; sats; språklig hierarki; svenskämnet; tröskelbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att fördjupa förståelsen för hur läromedel i svenska på gymnasienivå kan bidra till kontext för grammatikundervisningen. Utifrån denna kontext undersöks tre tröskelbegrepp inom grammatiken, d.v.s. LÄS MER

  4. 4. Responsens roll - Lärarens påverkan på elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Tenghamn; [2019]
    Nyckelord :formaliserad undervisning; funktionaliserad undervisning; respons; skrivande; ämnessyn; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärares respons påverkar elevers skrivande. Frågorna som ställs idenna studie är vad lärarens respons fokuserar på i elevernas texter, hur elevernas uppfattarresponsen och vilken påverkan responsen får samt om det finns andra faktorer som på verkar derastexter. LÄS MER

  5. 5. Den tidiga läs- och skrivutvecklingen - The development of literacy during early school years

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emelie Jönsson; [2013]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; Formaliserad undervisning; Funktionaliserad undervisning; Språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Arbetet med den tidiga läs- och skrivundervisningen hos sex intervjuade lärare skildras i denna studie. Syftet är att redogöra för idag verksamma lärares undervisning av tidig läs- och skrivutveckling samt bringa klarhet i huruvida de använder sig av specifika metoder som stöd i arbetet. LÄS MER