Sökning: "Forum för levande historia"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Forum för levande historia.

  1. 1. Synen på sovjetkommunism i historieundervisning : Kunskapsöversikt av forskningen kring synen på sovjetkommunism i historieundervisning från 1933 till nutid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; Moa Luxhöj; [2022]
    Nyckelord :“The living history forum”; History; “History teaching”; “Cold War”; Communism; Soviet; Education; forum för levande historia ; Historia; Historieundervisning; Kalla kriget ; Kommunistiska; Sovjet; Utbildning;

    Sammanfattning : Abstrakt Målet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga tidigare forskning i synen på sovjetkommunism och Sovjetunionens roll under kalla kriget och hur det skildras i historieundervisningen. Översikten kommer även att kartlägga forskning i hur och varför detta ämne skiljer sig i länder som i dagsläget är icke-kommunistiska baserat på skillnader i historiekulturer från 1933 till nutid. LÄS MER

  2. 2. Postkoloniala perspektiv i digitala läroplattformar : - En jämförelse av Nationalencyklopedin, Forum för levande historia och SO-rummets innehållkring avkolonisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt digitala plattformar framställer avkoloniseringen men också hur de digitala plattformarna utifrån ett postkolonialt perspektiv kan påverka ett ”vi” och ”dem” tänk. Uppsatsen utgår från en postkolonial teoretisk grund och är en kvalitativ text- och diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. En levande historia : Hur Forum för levande historia levandegör det förflutna genom historisk empati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patrik Samuelsson; [2018]
    Nyckelord :Historisk empati; Forum för levande historia; Historieförmedling; Förintelsen; Kommunism; Historical empathy; Historical positionality.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze how the Swedish government agency Forum för levande historia mediates historical understanding through attempts to bridge distance in time and space. With reference to the concept of historical empathy I examine two publications by the Forum för levande historia agency to illustrate how history may be conveyed in a way which constitutes historical empathy in relation to secondary school students. LÄS MER

  4. 4. Förintelsen: Vad ska jag tro på? : En jämförelseanalys mellan argumenten från de som tror på att förintelsen har hänt och de som inte gör det

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Magnus Mellquist; [2018]
    Nyckelord :Auschwitz; cyanväta hydrocyanic ; förintelsen annihilation of the jews ; förnekelse Holocaust denial ; Gröning; Himmler; Hitler; Höss; Levandehistoria Living history ; NMR; Nordiska Motståndsrörelsen Nordic resistance movement ; postfakta postfact ; Revisionister revisionists ; varldenshistoria; Zyklon B;

    Sammanfattning : After World War II some people from all over Europe started to say that the destruction of the European Jews never happened. This article is written to compare the argument the Holocaust deniers are using against science document. LÄS MER

  5. 5. Hur må vi berätta om detta? : Forum för levande historias porträttering av Sovjetunionen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erling Bronsberg Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Forum för Levande Historia; Historiebruk; marxism; kommunism; Sovjetunionen;

    Sammanfattning : My purpose is to analyses Forum för levande historias (FFLH) portrayal of the Soviet Union during the time period of 1918-1953. My reason for doing this is to find out what nuances of the Soviet Union FFLH finds important to present to the public, but also, to teachers and student in the Swedish education system. LÄS MER