Sökning: "Fredrik Kihlberg"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Fredrik Kihlberg.
1. Solnedgång över Energistadgefördraget - Ändamål som helgar medlen eller urholkning av internationell rätt?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Against the backdrop of global climate ambitions, the international treaty known as the Energy Charter Treaty (ECT) has come under increasing scrutiny. In particular, the Investor-State Dispute Settlement (ISDS) mechanism in Article 26 ECT is seen as restricting states' right to legislate and thereby slow-ing down the phasing out of fossil fuels (regulatory chill). LÄS MER
2. Andelsbaserad gräsrotsfinansiering som alternativ finansieringsform? - En studie av de juridiska förutsättningarna för privata aktiebolag
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Crowdfunding is a growing alternative form of financing, both in Sweden and internationally. This form of financing is characterized by the fact that many investors together invest a relatively small but overall significant amount of capital in a business idea or project. LÄS MER
3. Kreditförlusternas effekt på informationsmängden i bankers årsredovisningar : En kvantitativ studie på EU:s medlemsländers banker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Kreditförlusternas effekt på informationsmängden i bankers årsredovisningar Nivå: C-uppsats inom företagsekonomi Författare: Henning Kihlberg och Lizette Söderdahl Handledare: Fredrik Hartwig Datum: januari - 2020 Syfte: Är att analysera om det i banker finns ett samband mellan mängd information om kreditförluster och kreditförlusternas storlek, företagets storlek, lönsamheten och regiontillhörighet. Metod: I denna studie tillämpas ett kvantitativt tillvägagångssätt med en deduktiv forskningsansats. LÄS MER
4. Product Comparison Agents, Consumer Behavior and Retailer Strategy
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Product Comparison Agents (PCAs) are search engines that retrieve, aggregate and process product and price information from different retailers' websites and present it in an appropriate format to facilitate consumer decision making. The purpose of this thesis is to discuss how PCAs are influencing consumer decision making, and how retailers can respond in order to stay profitable and avoid price pressure. LÄS MER
5. Reklam och dess påverkan på investerare
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Artikeln undersöker företags möjligheter att skapa ägarvärde genom olika typer av reklam riktad motinvesterare. Detta är en teoretisk möjlighet givet antagandet att investeringsbeslut präglas av enbegränsad rationalitet, där företag genom reklam kan skapa kännedom om och skapa positiva attitydergentemot företaget och dess aktie. LÄS MER