Sökning: "Friluftslivsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Friluftslivsundervisning.

  1. 1. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares förmedling av kunskaper och värderingar till sina elever i friluftsliv : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare uttrycker sig om deras friluftslivsundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linus Lindkvist; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; Friluftsliv education; Biestas´s teaching functions; physical education teachers; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Biestas undervisningsfunktioner; idrottslärare; naturen;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att utveckla förståelse för idrottslärares friluftslivsundervisning inom idrott och hälsa. Studiens utgår från Biestas tre undervisningsfunktioner om kvalificering, socialisering och subjektifiering. LÄS MER

  3. 3. Vilken kunskap prioriterar lärare inom friluftslivsundervisningen? : Med målet att ge eleverna förutsättningar och intresse av att vara i naturen, nu och i framtiden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofie Öhman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott och hälsa; idrottslärare; de fyra kunskapsformerna; tyst kunskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the understanding of the purpose and goals of physical education teachers in their outdoor education and what knowledge they express as important for students to develop and demonstrate in, about and through outdoor education. Five physical education teachers participated in the study. LÄS MER

  4. 4. Andraspråksinlärning genom friluftsliv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marko Pestic; Pouya Farhang; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens huvudsakliga syfte är att undersöka idrottslärares och naturpedagogers upplevelser, erfarenheter av och uppfattningar om hur friluftslivsundervisning kan påverka elevers inlärningav andraspråkssvenska. Närmare bestämt vill studien ta reda på hur dessa yrkesgrupper ser på friluftsliv som en plats för andraspråksinlärning, vilka erfarenheter de har i detta avseende samt vilka specifika aspekter av friluftlivsundervisning de anser vara särskilt gynnsamma för inlärning av andraspråk och hur dessa tillvaratas. LÄS MER

  5. 5. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Jorderud; Gabriel Ingemansson; [2023]
    Nyckelord :Platsresponsiv pedagogik; Diskursanalys; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Aktivitetsdiskurs; Idrott- och hälsa; Utomhuspedagogik; Outdoor education;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER