Sökning: "Frukt och grönt"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden Frukt och grönt.

  1. 1. Vegetarisk mat i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om lärarnas uppleveser kring vegetarisk mat i HKK

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alexandra Rask; Sophie Arnesved; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund För högt intag av rött kött ökar risken för att drabbas av vissa cancersjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar. Internationella studier har visat att intaget av rött kött är för högt medan frukt och grönt är för litet, i förhållande till rekommenderat intag. LÄS MER

  2. 2. Att ersätta plast i livsmedelsförpackningar : en studie om möjlig övergång till papper som råvara

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Hertzman; [2023]
    Nyckelord :Food packaging; Paper yarn; Knitting; Tensile strength; Livsmedelsförpackningar; Pappersgarn; Stickning; Dragstyrka;

    Sammanfattning : Det talas allt oftare om de problem som världens plastanvändning åsamkar miljön genom exempelvis nedskräpning och mikroplaster. Det finns många olika typer och användningsområden för plast. LÄS MER

  3. 3. Visual Merchandising : Visual Merchandising i livsmedelsbutiker med fokus på ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennie Petersson; Julia Halén; Fanny Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Organic foods; grocery stores; Visual Merchandising; Marketing Mix; display; Ekologiska livsmedel; livsmedelsbutiker; Visual Merchandising; Marknadsmix; exponering;

    Sammanfattning : An extensive number of previous studies have examined the consumption of organic foods from a consumer perspective, and previous studies that have examined Visual Merchandising have primarily focused on the fashion industry. The purpose of this study is to investigate how three physical grocery stores work with Visual Merchandising when displaying organic foods. LÄS MER

  4. 4. Konsumenters beteenden och attityder till e-handel av livsmedel : - coronapandemins påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kevin Hortlund; Filip Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Andelen köp som sker via e-handeln har ökat under de senaste åren och fortsätter öka för varje år som går. Vilket härleds till att människor blir bättre och bättre på att anpassa sig till ny teknologi som träder fram på marknaden. Detta gör också att människor blir mer benägna att använda sig av teknologiska lösningar. LÄS MER

  5. 5. Nudging av gröna varor : En kvalitativ studie om hur matbutiker nudgear till ekologiska varor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amna Sahovic; Ljiljana Roncevic; [2022]
    Nyckelord :Nudge theory; nudging; nudges; ecological foods; grocery store.; Nudge theory; nudging; nudges; ekologiska matvaror; matbutik.;

    Sammanfattning : The share of organic sales in grocery stores has decreased and in 2021 the share decreased by 0.5 percent from the year before, where total sales amounted to 6.3 percent. In recent years, nudge theory has become more topical, especially in the subject of ecological- and environmental economics. LÄS MER