Sökning: "Göran Fast"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Göran Fast.
1. ”Så här gjorde vi inte i sexan”. Litteraturundervisning – språkfärdigheter eller livserfarenheter? : En kvalitativ studie om ämneskonceptioner och stadiumövergångar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I studien undersöker jag likheter och skillnader i ämnessyner gällande litteraturundervisning på högstadiet och gymnasiet. I studien undersöks hur elever i högstadiet förbereds för gymnasiet och hur gymnasiet arbetar för att möta upp dessa elever. LÄS MER
2. Delad närvaro : En essä om poängen med muntligt berättande
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Den här essän avser att ur ett praktisk-filosofiskt perspektiv utforska hur delad närvaro, en unik kvalité hos muntligt berättande, är kopplad till en slags oförställdhet som en god berättare uppvisar. Utifrån egna berättarerfarenheter och Alasdair Macintyres begrepp ’praxis’ analyserar jag ett material från en internationell berättarkonferens ägnad att etablera professionellt muntligt berättande som en egen konstform. LÄS MER
3. "Då smäller det!" : En analys av historiebruket kring Amaltheadådet och Anton Nilson
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Uppsatsen studerar historiebruket av Amaltheadådet och gärningsmannen Anton Nilson. Metoden som andvänds för studien är en kvalitiativ innehållsanalys med hermeneutisk läsning av tidningsartiklar från 18 olika dagstidningar som skrivits varje decennium från 1918 till april 2018. LÄS MER
4. I skuggan av prispallen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : I skuggan av prispallen Elin Westerlund är 28 år gammal och Sveriges bästa kvinnliga häcklöpare. Hon drömmer om OS, men kämpar för att överleva vardagen. Utanför friidrotten le- ver hon som ensamstående småbarnsmamma och en historia avätstörningar och prestationsångest. LÄS MER
5. Påverkar elevers uppfattning av tallinjen deras förmåga att räkna subtraktion?
Magister-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få redskap till att förbättraundervisningen i skolan. Vi har undersökt sambandet mellan att förstå ochbehärska tallinjen samt att kunna räkna subtraktion med tiotalsövergång. LÄS MER