Sökning: "Gehör"

Visar resultat 1 - 5 av 224 uppsatser innehållade ordet Gehör.

  1. 1. “Låter jag sådär?” : Ljudinspelning som verktyg i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Charlotta Valtersson; [2024]
    Nyckelord :Analys; digitala verktyg; inspelning; intervju; lärande; sociokulturellt perspektiv; sångundervisning; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med mer kunskap om hur ljudinspelning kan användas som ett verktyg för lärande i sångundervisning på ett estetiskt program på gymnasiet. Syftet har lett fram till tre frågeställningar: “Hur kan musiklärare använda ljudinspelning som ett verktyg för lärande i sångundervisning på gymnasiet?”, “Hur upplever sångelever, på ett estetiskt program i gymnasiet, ljudinspelning under sångundervisning?” och “Vilka verktyg kan sångelever på ett estetiskt program på gymnasiet använda för att äga sitt eget lärande med hjälp av sånginspelning?”. LÄS MER

  2. 2. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Thunberg; [2024]
    Nyckelord :absolute pitch; relative pitch; gehör; undervisning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER

  3. 3. ”Vi behöver släcka bränder” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogiska resursers påverkan för en likvärdig förskola för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emmy Johansson; Hanna Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Likvärdighet; Resursfördelning; Specialpedagogiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gällande hur behovet av specialpedagogiska resurser möts upp i verksamheten. Studien syftar även till att synliggöra och analysera hur förskolans tillgång till specialpedagogiska resurser påverkar likvärdigheten samt vilka konsekvenser uteblivna resurser kan resultera i. LÄS MER

  4. 4. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Violinsang som øvemodel. Grundlæggende metoder og tilgange.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Amalie Malmgren Asmild; [2023]
    Nyckelord :Simultaneous violin and singing; violin singing; intonation; artistic research; Performing Arts;

    Sammanfattning : I dette studie har jeg anvendt logbogsnotationer og simple indspildninger til at analysere 20 øvetilfælde, hvor jeg har undersøgt og afprøvet forskellige øvestrategier for at overkomme udfordringerne ved simultan violinspil og sang (violinsang). Gennem analyse af logbog og interview med musikere som har erfaring på dette område, har jeg opnået en større forståelse for mine egne tekniske udfordringer og de generelle årsager til de intonations -og koordinationsvanskeligheder, som kan opstå under udførelsen af violinsang. LÄS MER