Sökning: "Genusaspekter"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet Genusaspekter.
1. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER
2. Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. LÄS MER
3. Genusperspektiv på missbruk : En kvalitativ studie: Hur skiljer sig stämplingsupplevelsen ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : This qualitative study consists of eight interviews. The selection of respondents is individuals who have a background as a former addict, who currently lives a drug-free life. The respondents are members of NA (anonymous drug addicts) in Skåne. LÄS MER
4. Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. LÄS MER
5. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER