Sökning: "Genusmönster"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade ordet Genusmönster.

  1. 1. Röst i förändring : Unga sångares upplevelser av röstförändringar ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Albin Linder; [2024]
    Nyckelord :Sång; röstförändringar; genus;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker unga sångelevers upplevelser av röstförändringar, särskilt målbrottet, utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Syftet med uppsatsen är att analysera hur genus iscensätts för sex unga sångare i deras sångpraktiker samt hur identitet förhandlas i relation till röstförändringar och föreställningar om målbrott. LÄS MER

  2. 2. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER

  3. 3. Lika villkor för musicerande : - En studie om genuskonstruktioner och könskoder i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Östberg; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskoder; genusmönster; instrument; musikundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör musikundervisning utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att ta del avlärares tankar kring flickors och pojkars musicerande samt hur lärare ser på instrument- ochgenreval i musikundervisningen. Studien har socialkonstruktivism och genusteori som teoretiskautgångspunkter. LÄS MER

  4. 4. "Den som skäller högst den hörs mest" : Att uppmärksamma flickor och pojkar med normbrytande funktionalitet i tidiga åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Thelin; Evelina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :tidiga upptäckter; tidiga insatser; utåtagerande signaler; internaliserade signaler; genus; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Trots tillgänglig kunskap om flickor och pojkars olika sätt att ge uttryck för att de är i behov av stöd i förskolan och grundskolan så uppmärksammas flickors uttryck i mindre omfattning än pojkar, i synnerhet flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Syftet med den här studien är att öka kunskap om hur lärare uppmärksammar och hanterar barn i behov av anpassningar och stöd i förskolan och de tidiga åren i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Framställning av genus i historiska romaner för årskurs 4-6 : En analys av hur genus skildras hos karaktärer i böckerna Drakskeppet och Nattkorpen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rickard Pettersson Agetorp; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; karaktärsanalys; genusperspektiv; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur genus framställs hos karaktärerna i två historiska romaner som används i årskurs 4-6. Mer specifikt undersöker studien hur centrala karaktärer i romanerna Drakskeppet (1997) och Nattkorpen (2021) skildras utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER