Sökning: "Giorgis analysmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Giorgis analysmetod.

  1. 1. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  2. 2. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  3. 3. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tiina Pyykkö Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nurse; experiences of; tacit knowledge; Sjuksköterska; erfarenheter; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER

  4. 4. Integrerade elevers sociala delaktighet i grundskolan En kvalitativ studie av några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Carlsson; Sanna Englund; [2022-02-17]
    Nyckelord :integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; social delaktighet; fenomenologi; grundskola;

    Sammanfattning : Forskningsläget kring elever med intellektuell funktionsnedsättning är förhållandevis sparsam, i synnerhet kring de elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner, men går integrerade i grundskolan i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är således att undersöka några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet och inflytande : En studie om förskollärares upplevelser i arbetet med de barn somännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Johnsson; Al Zoghbi Dina; [2022]
    Nyckelord :Talat språk; kommunikation; delaktighet; inflytande; förskollärare; upllevelse; känslor; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och få en djupare förståelse för hur förskollärare arbetar med att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket samt hur förskollärarna ser på fenomenet. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Hur beskriver förskollärare att de upplever sitt arbete gällande att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i förskolans verksamhet? samt Vilka förutsättningar upplever förskollärare att de har för att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i förskolans verksamhet? För att närma oss dessa svar har studien utgått från en fenomenologisk ansats och Giorgis fenomenologiska analysmetod för att analysera empirin. LÄS MER