Sökning: "Globalen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Globalen.

  1. 1. Understanding the social dimension of sustainable agriculture : Swiss dairy farmers perspectives

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Magdalena Margarita Halter; [2022]
    Nyckelord :social sustainability; dairy farmers; farming; agriculture; Switzerland; Q-Methodology; focus group; factor analysis; perspectives;

    Sammanfattning : The current food systems need to become more sustainable, and this involves the creation of balance between the economic, environmental and social dimension of these systems. The social dimension, however, is least clearly conceptualized and likely to be overlooked when the issues are not very obvious as this is the case for many regions in the global north. LÄS MER

  2. 2. Enabling factors to make ocean wave power a competitive renewable energy source : case studies on modern wave energy companies in Scotland and Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Frencis Karagjozi; Gary Parker; [2016]
    Nyckelord :collaboration; competitive strategy; enabling factors; ocean wave power; renewable energy; wave power technology;

    Sammanfattning : Wave power represents a major source of potential energy to address the global energy demand and modern climate issues. Although it has a huge potential, the current status shows that the source has not been harvested on a commercial scale yet. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesbyggande med starkt begränsade ekonomiska resurser : En studie av Världsbutiken Globalens möjligheter att bygga och kommunicera ett varumärke

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Holmstrand; Marie Lindgren; [2007]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; begränsade resurser; Globalen;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur Världsbutiken Globalen kan gå till väga för att skapa ett starkt corporate brand, det vill säga ett organisatoriskt varumärke, vid etableringen av en klädbutik. Syftet är att undersöka hur en organisation kan gå till väga för att bygga ett corporate brand med begränsade resurser. LÄS MER

  4. 4. Rättvis handel och marknadsorientering : En intressekonflikt?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Darius Pirhadi Nilsson; Markus Bränfeldt; [2007]
    Nyckelord :Världsbutiken Globalen; Rättvisemärkt; Marknadsorientering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka företaget Globalens marknadsorientering och ta reda på hur marknadsorientering fungerar i denna typ av företag. Företaget drivs som ideell förening och saknar vinstintresse, vilket gör att spelreglerna är annorlunda i jämförelse med andra företag. LÄS MER

  5. 5. Globala miljöproblem i svensk dagspress : En diskursanalys av Dagens Nyheters framställning av den globala uppvärmningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Emma Larsson; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Global uppvärmning; miljöfrågor; massmedia; dagstidningar; diskursanalys; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera och kritiskt granska hur den globala uppvärmningen framställs och kommuniceras i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter. Jag har genomfört en diskursanalys av tidningsartiklar publicerade under en period av två år (2001-2003) som be-handlar och beskriver den globala uppvärmningen. LÄS MER