Sökning: "Grön kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden Grön kommunikation.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Kommunicera mera om biologisk mångfald : hur man genom att engagera trädgårdsägare kan främja den urbana biologiska mångfalden, med Malmö i fokus

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Marnfeldt; [2024]
    Nyckelord :Urban biologisk mångfald; kommunikation; privat trädgård; Malmö stad;

    Sammanfattning : Biologisk mångfald utgör grunden för naturens livsviktiga funktioner som är avgörande för vår välfärd. Idag hotas den biologiska mångfalden såväl lokalt som globalt, vilket är en oroväckande utveckling för vår framtid. Ett av de hot som biologisk mångfald möter är den ökade urbaniseringen som pågår i världen. LÄS MER

  3. 3. VI LJUGER INTE HELT, MEN VI TALAR INTE OM HELA SANNINGEN - En kvalitativ innehållsanalys av svensk greenwashing

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Bäckman; Ella Åberg; [2023-09-20]
    Nyckelord :Greenwashing; Grön marknadsföring; Reklam; Multimodal analys; Semiotik; Retorikanalys;

    Sammanfattning : In the society of today environmental issues have a major impact on the agenda, which calls for the fact that organisations need to start prioritizing communication that strengthen their environmental profile. Since the demand for environmental friendly products and services increases the organisations need to work harder to market green products and services. LÄS MER

  4. 4. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  5. 5. Från grön tradition till modern trend : En innovativ förpackningsdesign för ekologiskt kaffe, med syfte att attrahera en yngre generation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Qvarfordt; Sofia Ericson; [2023]
    Nyckelord :förpackningsdesign; visuell kommunikation; ekologiskt; hållbarhet; kommunicera hållbarhet; human centered design;

    Sammanfattning : .... LÄS MER