Sökning: "Guanxi"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade ordet Guanxi.

  1. 1. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  2. 2. Vikten av guanxi på arbetsplatsen : Att bygga guanxi och med lokala kollegor inom svenska multinationella företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Forsgren; Camilla Xia; [2021]
    Nyckelord :guanxi; expatriat; lokalanställda; Kina; renqing; mianzi; xinyong; shengren; shuren; qinren; affärskultur;

    Sammanfattning : Det kinesiska samhället är i hög grad präglat av dess kulturella traditioner som i många aspekter skiljer sig från andra länder. I samband med att allt fler svenska företag väljer att etablera sig i Kina där svenska expatriater sänds ut som resurser, blir det alltmer väsentligt att förstå sig på landets kultur och värderingar. LÄS MER

  3. 3. Building Bridges : How Swedish managers develop and nurture relationships to non-business actors in China

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vivianne Ionescu; Victor Öman; [2021]
    Nyckelord :Business Network Theory; Extended Business Network; Non-Business Actors Internationalization; Guanxi; Business Relationships; Liability of outsidership;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to extend the knowledge on how Swedish companies canbecome more embedded in the Chinese market by building relationships with political actors. Research question: How do Swedish managers develop and maintain relations with politicalactors in China, and how do they perceive the outcomes from such relations? Method: Qualitative approach with semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. The Analysis of Factors affect the Female Consumer Behavior in China’s Luxury Goods Market

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Lyu Wenxi; Gong Yi; [2020]
    Nyckelord :Chinese female consumer behavior; Luxury goods; Attitudes; Subjective norms; Perceived behavioral behavior; ‘face’; ‘guanxi’;

    Sammanfattning : China's luxury market plays an increasingly important role on the world stage. And females are termed as the most massive consumers of luxury goods in China. Understanding consumer behavior is the gateway for luxury goods companies to target China's female market. LÄS MER

  5. 5. Guanxi, Networking and Ownership Registrations. : a case study of entrepreneurs networking activities in the service sector in Shanghai, China’s most Western Market

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Katarina Möllerström; [2020]
    Nyckelord :Entrepreneur; China; guanxi; networking; ownership registration; service sector; Guanxi Network Ownership Model;

    Sammanfattning : China has blossomed from going from one of the poorest economies to a financial leader. The private consumption in China has grown 8,3% annually the last two decades. The dining out expenditures have grown 10,2%, and is an exciting market for foreign entrepreneurs to establish themselves in. LÄS MER